Alt som er gøy blir gratis

I den nye nettøkonomien.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Vi bruker mye penger på å kjøpe dvd\'er og teknologiprodukter på internett, men for andre rene nettjenester er betalingsviljen langt mindre. Mange nekter å betale for digital musikk. Vi vil helst også se video gratis, og i hvert fall ikke betale én krone for å lese nettaviser.

Denne massive uviljen til å betale har skapt pessimisme blant mange kulturarbeidere. Hva skjer med filmmediet den dagen folk dropper kinoene for å se hjemmelagde timinutters-snutter på YouTube? Er det penger nok i nettavisene til å satse på kvalitet framfor klikkgenererende sexsaker?

Men om forfallstankene skyller over deg, kan forhåpentlig Chris Anderson trøste. Den innflytelsesrike Wired-redaktøren, kjent for sin artikkel, blogg og bok om «The Long Tail», mener nemlig at mer og mer innhold nødvendigvis bli gratis.

Og ikke bare det, han mener utviklingen både er nødvendig og til det bedre.

Framtiden er gratis

Andersons resonnement er som følger: Grensekostnadene for digitalt innhold i nettalderen - det vil si kostnaden ved å framstille mer enn ett eksemplar av en vare - synker nærmere og nærmere null.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer