BARNEHAGEN: Alt starter i barnehagen. Så vis oss politikken som fremhever barnehageyrket som et statusyrke som satser på kompetanseheving, flere ansatte per barn og midler til satsing på tidlig innsats, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB scanpix
BARNEHAGEN: Alt starter i barnehagen. Så vis oss politikken som fremhever barnehageyrket som et statusyrke som satser på kompetanseheving, flere ansatte per barn og midler til satsing på tidlig innsats, skriver artikkelforfatteren. Foto: NTB scanpixVis mer

Oppvekst:

Alt starter i barnehagen

I løpet av barnets seks første år foregår en utvikling som har avgjørende betydning for barnets livslange utvikling. Ved skolestart kan mye være for seint.

Meninger

Trine Skei Grande skriver i Dagbladet 12. juni bastant at «fremtiden starter i skolen.» Vi kan enes om at det er viktig å satse på gode lærere, rett til SFO og så videre, men at fremtiden starter i skolen? Skivebom.

I løpet av de fem første leveårene blir hjernens masse tredoblet, og det foregår en overproduksjon av koblinger i hjernen. Med andre ord begynner det en «storrengjøring» av nervebaner i barnets hjerne de første leveårene, og her har barnets samspill med sine omgivelser en betydelig rolle i hvordan barnehjernen vever sammen sine erfaringer. Disse erfaringene blir værende som et erfaringsnett for hvordan man møter verden videre i livet.

Tidlig innsats i barnehager synes å være helt nødvendig. Dog er et kriterie at barnehagene er av høy kvalitet, med et fokus på relasjonsbygging. Vi er en unik arena for forebygging. Språkutvikling er et kontinuerlig arbeid, og der det oppdages språkvansker kan man sette inn tiltak raskere enn man gjerne vill klare på skolen. Mye kan være «reparert» innen skolestart, som igjen gir barnet en bedre start på klasseromstilværelsen.

For sårbare barn kan jeg ikke understreke nok hvor viktig barnehagen er. Der er det ingen tvil om at ved skolestart kan det være for seint. Da har mange barn en ryggsekk med seg som tynger som en stein. De bærer med seg sorg, skam og redsel. Dersom dette ble oppdaget da barnet allerede som fireåring ble misbrukt, ja da kunne kanskje seksåringen ved skolestart hatt sjanse til å fokusere på læring heller enn bekymring.

For hos et barn som sliter hjemme er det ikke mye mer plass oppi hodet enn til bekymring og utrygghet. I barnehagen skal vi slå ring om sårbare barn, vi skal styrke alle barn, vi skal forberede de på livets lange reise. Jeg tørr påstå vi gjør et enormt forarbeid for lærerne, vi vet hva vi snakker om. Språk, sosial kompetanse, motorisk utvikling for å nevne en brøkdel av det vi jobber med.

Viktigst av alt, trygghet og vennskap. En god start på livet kan forebygge frafall i skolen der barnet er prisgitt at den ene læreren oppdager han/hennes behov for oppfølging og setter inn riktig tiltak. Mens i barnehagen kan barnet lære gjennom lek og med voksne som støtter i alle overgangssituasjoner som kan være vanskelig. Vi er mestere på tilrettelegging og har en unik arena for å gjøre akkurat det.

Fremtiden starter i barnehagen. Så vis oss politikken som fremhever barnehageyrket som et statusyrke som satser på kompetanseheving, flere ansatte per barn og midler til satsing på tidlig innsats.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook