GODT NORSK:  Lord Kelvin - f.v. Eirik Hegdal, Gard Nilssen og Erik Johannessen - var blant de mange norske artistene som spilte på høyt internasjonalt nivå under årets Vossa Jazz. FOTO: TERJE MOSNES
GODT NORSK: Lord Kelvin - f.v. Eirik Hegdal, Gard Nilssen og Erik Johannessen - var blant de mange norske artistene som spilte på høyt internasjonalt nivå under årets Vossa Jazz. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Alt vel på Vossa Jazz

Økonomisk og kunstnerisk overskudd på festival nr 39.

Med billettinntekter som budsjettert, om lag 1.4 millioner kroner, og stålkontroll på utgiftssiden, regner Vossa Jazz-ledelsen med at også dette årets festival vil munne ut i et lite overskudd.

Vossa Jazz gikk 70 000 kroner i pluss i 2011, og sannsynligvis havner også 2012-resultatet rundt det beløpet.

Det gir arbeidsro fram mot jubileumsfestivalen om et år, der 40-årsmarkeringene vil bli synlige og hørbare, men økonomisk sett være holdt innenfor festivalens ordinære rammer.

Kunstnerisk pluss
Også kunstnerisk kommer Vossa Jazz 2012 ut i solid pluss. Ikke minst har konsert etter konsert med norske artister foregått på et nivå som ikke bare er gledelig høyt, men som også reiser spørsmålet om publikum og norske musikkjournalister er helt klar over hvor bra norsk jazz egentlig er, sammenliknet med hva store internasjonale navn presterer.

I løpet av to døgn på Voss har jeg hørt opptil flere norske musikere gjøre konserter som ville vært smått sensasjonelle hvor som helst i verden, og bak dem er nye talenter på rask vei opp.

Ett av dem er pianisten Eyolf Dale, som spilte en forbilledlig solokonsert i Osa-salen lørdag ettermiddag. Samme sal var også Urban Connection innom da den store gjenkomstturneen traff festivalen, og Frode Nymo, Steinar Raknes og Håkon Mjåset Johansen trengte ikke mange taktene på å vise at trioen er minst like hardtsparkende og eventyrlysten som da den først lot seg høre for endel år siden.

Overhodet har Vossa Jazz vært en stor norsk talent- og ferdighetsmønstring, med beskjed om at her er det bare å henge med og være på vakt mot den «ta for gitt»-blindheten som så lett rammer oss i vurderingen av våre egne.

Solid utenlandsk
Også utenlandske gjester har levert solide konserter på Voss denne palmehelga. Fortsatt i den intime Osa-salen sørget Palle Mikkelborg (trompet og flygelhorn) og Thomas Clausen (tangenter) for en myk og betagende vakker start på søndagen; på Fraktgodsen leverte Marc Ribot og bandet hans en blueskonsert som fikk lokalet til å swinge faretruende, og samme sted levde The Thing - en tredel svensk, to tredeler norsk - opp til sitt punkry med bl a låta «Viking Skriking», det nærmeste Vossa Jazz 2012 kom primalskriket.

Publikumsfavorittene Amadou & Mariams afrobeat, region Mali, fikk nattuglene til å danse seg inn i lørdagsnatta i Vossasalen, og dette var bare noen av de mange artistene som bidro til å gjøre den 39. Vossa Jazz minneverdig før Marilyn Mazur Celestial Circle avrundet det hele omtrent da nattoget fra Bergen til Oslo rullet inn på Voss stasjon seint, seint søndag kveld.

UNG OG GOD: Pianisten Eyolf Dale, her under solokonsert i Osa-salen, er en av mange unge norske jazzmusikerne som allerede opererer på skyhøyt kunstnerisk nivå. FOTO: TERJE MOSNES
UNG OG GOD: Pianisten Eyolf Dale, her under solokonsert i Osa-salen, er en av mange unge norske jazzmusikerne som allerede opererer på skyhøyt kunstnerisk nivå. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer