Alternativ årsbeste

I DAGENS AVIS

oppsummerer Dagbladets musikkanmeldere cd-året 2003. Det er en årlig øvelse som utføres med større alvor og presisjon enn selvangivelsen. Det er ingen lett oppgave å rangere de beste norske og utenlandske platene/artistene. Hvis uttrykket kill your darlings noen gang skal komme til sin rett, så er det i forbindelse med denne vanskelige elimineringsfasen.

For mitt vedkommende kunne «ti på topp»-lista se vesentlig annerledes ut, og likevel være riktig .

DEN SAMLEDE

oversikten over Dagblad-anmeldernes 20 beste norske plater er en interessant studie. Dette er - etter vår mening - de beste albumene signert norske artister i år. Det spesielle er at den viser at i alt 18 av 20 utgivelser er gitt ut på mindre eller uavhengige plateselskaper. Oversikten viser at bare Vidar Busk (9. plass) og Bertine Zetlitz (12. plass) er reine storselskapsprodukter, finansiert og gitt ut av et av de fem store internasjonale plateselskapene BMG, EMI Recorded Music, Sony Music, Universal og Warner Music.

RIKTIGNOK

figurerer navnene på de multinasjonale selskapene på flere av utgivelsene, men det betyr at de for eksempel står for distribusjonen og ikke er ansvarlig for selve utgivelsen. Øverst på lista finner vi bandet Magnet og Even Johansen, som har kontrakt med det uavhengige selskapet Ultimate Dilemma i England, og med Warner som distributør her hjemme. Ephemera-jentene har sitt eget plateselskap, mens Turboneger valgte et svensk uavhengig selskap framfor et stort et her hjemme.

VI SÅ DEN

samme tendensen i fjor, men ikke så tydelig. Og selv om ikke lista viser hvilke artister som selger mest, så viser den i hvert fall at de mest toneangivende og interessante artistene kommer seg opp og fram i mye større grad på mindre, uavhengige selskaper, noe også forrige ukes Alarm-nominasjoner viser. Det er selskaper der artistene føler at de ikke drukner i et system som blir styrt med jernhånd fra hovedseter i utlandet. Et lite selskap har mindre penger, men kan kanskje by på mer frihet. Og det som er helt sikkert, er at man ikke må ha kontrakt på et stort selskap for å bryte lydmuren.