Amatører blir kjendiser på YouTube

Mange nordmenn blir kjendiser fordi de legger ut videoer på YouTube. For YouTube-stjerne Lasse Gjertsen (22) fra Larvik står jobbtilbudene i kø.

Lasse Gjertsen (22) er Norges desidert største nettkjendis. Videoene hans er blitt sett utrolige ti millioner ganger på YouTube. I tillegg har flere personer publisert videoene hans andre steder. Derfor er antallet totalvisninger sannsynligvis betraktelig høyere. Nå har han fått jobbtilbud fra MTV.

-  De vil at jeg skal lage åtte videoer for dem. Jeg tror jeg kommer til å takke ja, for da blir det litt penger, sier Gjertsen.For åtte videoer får han 1000 dollar per produksjonsminutt.

Lasse Gjertsen er et av de vanlige menneskene YouTube har gjort til kjendis. Etter å ha lastet opp amatørvideoene sine på nettstedet har 22-åringen fra Larvik fått jobbtilbud både fra Hollywood og Chevrolet, men har takket pent nei.

Nå lager han musikkvideo for den kjente italienske cellisten Giovanni Solima.

Helt vanlige mennesker fra ulike steder på kloden er blitt superkjendiser gjennom videoene sine.

Det blir sett vanvittige 100 millioner filmklipp hver dag, og det lastes opp 65 000 nye videoer til YouTube i døgnet. Nettfenomenet er så attraktivt at det anerkjente magasinet Time kåret alle brukere og bloggere av slike nettsteder til årets navn 2006.

Folket gjør deg berømt

-  Gjertsen høres tøff ut! Dette må jeg sjekke ut, er Jill Walkers umiddelbare reaksjon når hun hører om 22-åringen.

Hun er førsteamanuensis i humanistisk informatikk ved Universitetet i Bergen.

-  Det kule med nettsteder som YouTube er at det er de andre brukerne som løfter deg fram. I stedet for den tradisjonelle TV-kjendisen der du blir håndplukket, så er det brukerne som gjør deg berømt, sier Walker.Lasse Gjertsen hadde ingen drøm om å bli kjendis.

-  Men dette har jo fungert veldig bra for meg. Det er et veldig bra springbrett for å få jobb i alle fall, sier han.

-  Fabelaktig utvikling

22-åringen har gått animasjonslinja på Kent Institute of Art and Design i England og animasjonslinja i Volda. En dårlig klassekamerat kan ha litt av æren for at hans første video, «Hyperactive», har over én million visninger på YouTube.

-  Det startet med en oppgave som skulle leveres på skolen. Jeg hadde en annen idé i utgangspunktet, og fortalte den til en kamerat. Han stjal ideen, og jeg ble nødt til å komme opp med noe nytt. Resultatet ble «Hyperactive», forteller Gjertsen.

Jill Walker tror fenomenet utvikler seg ytterligere.

-  Jeg synes utviklingen er fabelaktig. De blir verdenskjendiser før de er rikskjendiser, sier hun.Førsteamanuensen tror ikke folk flest legger ut videoer for å bli kjendiser.

-  Jeg tror nok mange blir litt sjokkert når de blir så populære. Mennesker er sosiale. Jeg tror de først og fremst ønsker å dele tankene sine med likesinnede, sier hun.

Flere kjendiser

Marika Lüders, stipendiat ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, forklarer fenomenet som en rullende snøball.

-  Når den først er kommet i fin fart, så bare baller det på seg. Jeg tror vi vil se mange nye nettkjendiser i tida framover. Det ligger i mediets natur, sier Lüders.