Ambisiøse arkitekter

Bærekraft er et ord mange pynter seg med. Dét er ikke bærekraftig.

UTSTILT: Det belgiske arbeidskollektivet Rotor står ansvarlige for hovedutstillingen under Oslo arkitekturtriennale. Foto: Oslo arkitekturtriennale
UTSTILT: Det belgiske arbeidskollektivet Rotor står ansvarlige for hovedutstillingen under Oslo arkitekturtriennale. Foto: Oslo arkitekturtriennaleVis mer
Kommentar

I morgen kveld lyder åpningsfanfaren for Oslo arkitekturtriennale, i form av brennende oljetønner, belgiske vafler, belgisk drikke, sjokoladefontene, spesialskrevet raplåt og åpningstaler ved ordfører Stang og avtroppende miljøvernminister Solhjell. Det viktigste belgiske innslaget er likevel Rotor, et Brussel-basert arbeidskollektiv bestående av arkitekter, ingeniører, designere og forskere som har kuratert hovedutstillingen «Bak den grønne døren - Arkitektur og drømmen om bærekraft».

Triennalen, den femte siden starten i 2000, ble satt ut på internasjonalt «anbud» og 23 søkere meldte seg. Rotor, i samarbeid med det franske tidsskriftet Criticat, vant fram med sin kritiske utforskning av denne bærekraften som Brundtland-kommisjonen lanserte i 1987 og som alle snakker om når de skal sette det de driver med i et positivt lys.

Rotor har bedrevet de det selv kaller en «omvendt arkeologi»: De har samlet over 625 objekter og gjenstander fra arkitektkontorer, organisasjoner og selskaper, et enormt landskap av modeller, tegninger, trykksaker, leketøy, gipsplater og mye annet som gir et innblikk i hva som går for å være bærekraftig innen arkitektur, byplanlegging og industriproduksjon.

Hvor bærekraftig er for eksempel «nullutslippsbyen» Masdar City utenfor Abu Dhabi, så lenge byen aldri ville blitt bygget uten flyplassen like ved? Og hvor bærekraftig er resirkulert teakparkett i miljøbevisste amerikanske hjem, når man river hele hus i Asia for å dekke etterspørselen etter tre som oppfylle kravene til bærekraftig «gjenbruk»?

Utstillingen setter også et kritisk søkelys på pressen og hvordan mediedekningen av alt som er miljøvennlig og framtidsrettet gjerne består i å kopiere språket fra pressemeldingene man har mottatt. En ukritisk presse er heller ikke bærekraftig.

Det er gledelig at triennalens flaggskip er blitt en såpass ambisiøs og fyldig presentasjon. Enda mer gledelig er det fyldige programmet som skal avvikles fram til 1. desember. Triennalen i Oslo er nå den største «arkitekturfestivalen» i Norden og på papiret finnes det overraskende mye å glede seg til. Det blir flere utstillinger og en rekke utflukter, til alt fra Bekkelaget renseanlegg og byutvikling på Furuset til båtturer langs havnefronten, for ikke å nevne en rekke seminarer, debattmøter, workshops og filmvisninger.

Om alt dette lover bra for bærekraften og våre barnebarn, er vanskelig å måle, men Oslo er en by i kraftig vekst og det er som kjent i oppveksten man formes og utvikler både traumer og identitet. Storsatsinger som Oslo Arkitekturtriennale gir anledning til å «snakke om tingene» og det sier litt om størrelsen at 60 utenlandske pressefolk er meldt til åpningen.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.