Ambisiøst i Asker

KUNSTSENTER: Asker kommune presenterte seg tidligere som «Norges kunstnerdal». Med åpningen av Galleri Trafo i helga har Asker-kunsten fått en ramme som ikke lenger er rural. NSBs gamle Trafostasjon gir som så mye av 20-tallets bruksarkitektur sakrale assosiasjoner med sine buevinduer og tårnprydete ytre struktur. De restaurerte rommene innvendig er med kyndig bistand fra arkitektene Jarmund /Vigsnæs og entreprenør Espen Tandberg blitt lokaler som tjener både samtidskunsten og dens menighet, som for lengst har vokst utover de lukkete sektenes nivå.

ASKER-KUNSTNEREN Bjørn Carlsen var den som først innså det potensialet trafostasjonen hadde som utstillingsrom. Det er symptomatisk at Carlsen - i likhet med malerkollegaen Leonard Rickhard som oppdaget kunstens framtidige muligheter i den nedlagte Bomuldsfabrikken i Arendal - så fortrinnene i teglsteinsbygningen. Innenfor beslektete arkitektoniske rammer med en mektigere målestokk finner man for øvrig i dag verdenskjente institusjoner som Dia Beacon nord for New York og Londons Tate Modern. Selv om Galleri Trafo blir en beskjeden bygning i forhold til slike tunge institusjoner, er det likevel ikke småtterier når den store salen i første etasje gir fullt armslag for Galleri Trafo 1s åpningsutstilling med Bjørn Ransves dynamisk dirrende og visuelt krevende svart/hvitt-malerier med fire og en halv meters bredde.

UNDER TRAFOBYGNINGENS TAK fins det tre utstillingsenheter, som skal drive hver for seg og med ulik profil. Galleri Trafo 2 åpner med å koble seg til et internasjonalt nettverk med utstillingen «Nordiske spor». Danske Jes Brinch med fast base i Vietnam og ukonvensjonelt, håndverksmessig samarbeid med eksponenter for landets tradisjonelle kunstformer var tidligere kjent for mer rebelske manifestasjoner. Finnen Petri Hytönen kombinerer akvarell og inkjet i monumental skala, mens Maria Borgström s kroppslige animasjonsfilmer og fargesterke malerier av Elise Storsveen supplerer et spennende utvalg. Som i tillegg får et friskt oppspill gjennom Jan Christensen s veggmaleri. Kunstens nyskapning i Asker har også rom på toppen for kommunens kunstneriske fortid. Utvalget der styrker også fundamentet som Galleri Trafo bygger på.