SUKSESSRIKE: Utfra Kulturdepartementets definisjon er dramaproduksjoner som Børning (bildet), Max Manus, Kon Tiki, Kampen om Tungtvannet, Hjerte til Hjerte, Kaptein Sabeltann og TAXI noen av de mest suksessrike, skriver kronikkforfatterne. Foto:NTB scanpix
SUKSESSRIKE: Utfra Kulturdepartementets definisjon er dramaproduksjoner som Børning (bildet), Max Manus, Kon Tiki, Kampen om Tungtvannet, Hjerte til Hjerte, Kaptein Sabeltann og TAXI noen av de mest suksessrike, skriver kronikkforfatterne. Foto:NTB scanpixVis mer

Ambisjoner for norsk film

Vi trenger en regjering og en kulturminister som har større ambisjoner på vegne av norsk tv- og filmdrama og dokumentarfilm.

Meninger

Filmpolitikk handler om å stimulere en næring som er så kostnadskrevende at den aldri vil kunne være selvfinansierende i vårt lille språkland. Og fordi filmmidlene er begrenset vil det alltid finnes ulike synspunkter på hvilke filmer og filmskapere som skal støttes, samt om hvilke mål som skal nås.

Høyreregjeringen har sagt at de ønsker en filmnæring som i «størst mulig grad er økonomisk bærekraftig», (Svein Harbeg, Dagbladet 22.11). Bak dette aner vi at Høyre egentlig ikke vil betale for norsk film og tv-drama. Dette har de allerede understreket med kutt i midler og reduserte ambisjoner. Ikke rart en samlet norsk filmindustri er nervøse før statsbudsjettet som framlegges om kort tid.

Dagbladets Inger Merete Hobbelstad mener på sin side at Arbeiderpartiets Demokrati- og medieutvalgs nylanserte filmambisjoner om mer mangfold i norsk film og tv-drama «må implementeres svært nennsomt hvis det ikke skal ha uheldige konsekvenser». Vi er enige i «nennsom implementering», men vi vil fastholde vårt standpunkt om at norsk filmpolitikk bør kjennetegnes av store ambisjoner, tydelige mål og økte rammer.

Vi har, i vårt arbeid, fulgt definisjonen av mangfold fra Kulturdepartementets eget innspillsnotat «Av Om For» fra 2012. Der slås det fast at mangfold kan defineres som filmer «av, om, for»: unge, eldre, distriktene, kvinner og minoriteter.

Ut fra denne definisjonen er flere av de mest suksessrike dramaproduksjoner omfattet: Børning, Max Manus, Kon-Tiki, Kampen om Tungtvannet, Hjerte til Hjerte, Kaptein Sabeltann, TAXI og mange, mange flere.

Noen av de beste og mest sette produksjonene handler om nettopp dette mangfoldet. Skal vi få flere slike eksempler må vi erkjenne at det handler om penger og tydelige mål. Da trenger vi en regjering og en kulturminister som har store ambisjoner på vegne av norsk tv- og filmdrama og dokumentarfilm. Og jo mer konkrete målene er, jo mer forplikter det budsjettene.

Arbeiderpartiet vil fremdeles jobbe for at norske dramaproduksjoner lages «av, om, for» alle i Norge. For Norge trenger historiene vi kan samles om, og endelig ser verden til oss.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook