Amelia Cuni m/ensemble

Fortrolig og fremmed, på én og samme tid

John Cage: «18 Microtonal Ragas» Kulturkirken Jakob

KONSERT: Det lå en sval dåm av noe eksotisk over Ultima-konserten i Kulturkirken Jakob i går kveld. John Cage sto på programmet, «18 Microtonal Ragas», framført av den italiensk fødte og indisk opplærte dhrupad-sangeren Amelia Cuni og et ensemble med to slagverkere og en mann på droner/elektronikk.

Det dreier seg om et verk der ikke helt autentiske ragaer og tablaer stables oppå utsnitt fra «Song Book», og der vokalen er i sentrum. Som vanlig er når det gjelder Cage er hemmeligheten mer knyttet til presisjon og disiplin, enn til timing. Alt rykkes ut av sin kjente plass og alt inngår nye forbindelser, i en fascinerende vev der selv det kvasi-eksotiske innslaget blir til et av de få, faste holdepunktene.

Bonusen lå ikke minst i Cunis vakre stemme og sikre scenepositur, av de få tingene som Cage ikke har fastlagt. Så her var det bare å gi seg hen, inntil punktet kom, som alltid med Cage, der det kjentes ut som om vi hadde holdt på lenge nok.

Men Cage fortsatte ufortrødent, inntil den faktiske slutten plutselig innfant seg, uforberedt og uventet, som et hugskott.