MENNESKEHANDEL I MANGE FORMER: Det er ikke bare ulovlige immigranter som blir utnyttet i «American Crime» sesong 3, men også unge, sårbare amerikanere. Video: ABC Vis mer

Anmeldelse: «American Crime» sesong 3

«American Crime» er et knyttneveslag i ansiktet

Elegant flettverk om moderne slaveri.

ANMELDELSE: Antologien «American Crime» – som ikke må forveksles med den kritikerroste antologien «American Crime Story» (den med O.J. Simpson) – er inne i tredje runde. Skaper John Ridley («12 years a slave») bruker hver sesong til å belyse et nytt aspekt av USAs skyggeside, og et fast ensemble ledet av blant andre Felicity Huffman, Regina King og Timothy Hutton, spiller nye roller i nye historier.

Sesong én handlet om raseproblematikk, sesong to om seksuell overgrep. Nå er tiden kommet for trafficking og menneskehandel.

  • Se traileren i videoen øverst i saken.

Menneskehandel

Mexicaneren Luis smugles over grensen fra Mexico. Han finner jobb på en tomatplantasje, men er i North Carolina av mer personlige årsaker. En velstående familie tar i bruk ulovlig arbeidskraft for å kutte kostnader og holde familiebedriften konkurransedyktig. En av arbeidslederne deres rekrutterer narkomane Coy, og dras mellom å forbarme seg over ham og disiplinere ham når han ikke greier arbeidskravene. Ungdomsprostituerte Shae havner i sosionomen Kimaras søkelys. Mens Shae sliter med å snu livet sitt prøver Kimara å få henne til å vitne mot halliken sin.

Fastlåste strukturer

American Crime sesong 3

5 1 6
Premiere søndag 23. april kl. 2230 på VOX/Dplay.
Beskrivelse:

Tredje sesong i antologien om USAs skyggesider.

Se alle anmeldelser

Historiene er brutalt og usentimentalt fortalt, og gjennom tette, desorienterende bilder og ofte ansiktsløse motspillere får vi umiddelbart kjenne på kroppen den manglende følelsen av oversikt og kontroll de involverte har. Men de mange menneskeskjebnene utfyller hverandre, og etter hvert dannes en helhet ut av enkeltelementene som viser oss hvordan alt henger sammen, at både høy og lav er fanget i onde sirkler og strukturer så fastlåste at de virker naturgitte og umulige å bryte ut av.

Kimara kjemper for å hjelpe mennesker som ikke vil hjelpe seg selv, og mot byråkratiske vindmøller, og kriminelle hydraer som virker å få to nye hoder for hvert som kuttes av. Arbeidslederen må være nådeløs mot sine undersåtter, hvis ikke er det han som får svi. Kan ikke familiebedriften levere tomater til lave nok priser drar kundene til noen som er villige til å gjøre «det som trengs» for å gi dem det de vil ha. Alle har en sjef å svare til, en kraft over seg selv de kan toe sine hender med, og som fragmenterer ansvaret. Det er kjipt så klart, men hei, forbrukerne vil ha sine billige tomater, så hva skal en stakkar gjøre?

Elegant flettverk

«American Crime» er et elegant og velspilt flettverk som kanskje mest av alt minner om Soderberghs «Traffic», men også slekter på strukturen til «The Wire». Den har det sosiale engasjementet til en moderne «Vredens Druer», og selv om slike nedslående portretter kan gi seeren en like lammende avmakt som den rollefigurene kjenner på, klarer den å portrettere faenskapen uten å moralisere.

Selv om framdriften ikke er all verdens er dette aldri mindre enn medrivende. Det skulle bare mangle når det dreier seg om at det amerikanske slaveriet lever i beste velgående. «American Crime» er et knyttneveslag i ansiktet, og en brutal påminner om konsekvensene bak tilsynelatende tilforlatelige ting det er så altfor lett å lukke øynene for.

For alle vil ha billige tomater. Men ingen er interessert i å vite hvordan de plukkes.

Anmeldelsen er basert på de tre første episodene.