NYE KONSEPTER:  Det amerikanske selskapet som har gitt oss Pamela Anderson i «I Get That A Lot», satser nå videre på NRKs sakte-tv. Her representert ved programleder i Nasjonal vedkveld Rebecca Nedregotten Strand. Foto: Stella Pictures / Therese Pisani NRK
NYE KONSEPTER: Det amerikanske selskapet som har gitt oss Pamela Anderson i «I Get That A Lot», satser nå videre på NRKs sakte-tv. Her representert ved programleder i Nasjonal vedkveld Rebecca Nedregotten Strand. Foto: Stella Pictures / Therese Pisani NRKVis mer

Amerikansk realityselskap har kjøpt NRKs sakte-tv

Fra Pamela Anderson til Nasjonal Strikkekveld?

(Dagbladet): Norsk sakte-tv har de siste åra fått massiv oppmerksomhet, også i utenlandske medier.

Kjente NRK-programmer som Bergensbanen og Hurtigruten «minutt for minutt», Nasjonal vedkveld og Nasjonal strikkekveld har benket bemerkningverdig mange nordmenn foran skjermen, noe som ser ut til å fascinere internasjonalt.

Nå melder nettstedet Hollywood Reporter, Dagsavisen og NRK at amerikanerne er klare for å slenge seg på suksessen med sakte-tv.

Kjøpt formatet Et amerikansk tv-selskap, som i utgangspunktet er mest kjent for å lage realityserier som «I Get That A Lot» med blant annet Pamela Anderson og serien «The Little Couple», har nemlig kjøpt opp NRKs konsept. De har altså ikke kjøpt de konkrete strikke- og ved-sendingene, men har kjøpt formatet.

- I en verden der alt går veldig fort, var det forfriskende å finne noe så fengslende. LMNO er alltid på jakt etter høylytte og karakteristiske formater, og vi tror vi har funnet akkurat det i sakte-TV, sier Lori Rothschild Ansaldi i LMNO til Hollywood Reporter.

LMNO ønsker å bruke formatet til å lage en produksjon som «tar pulsen på den amerikanske kulturens hjerte». Det er derfor lite trolig at det er strikking eller peiskos som blir i fokus.

Prosjektleder for formatutvikling i NRK, Ole Hedemann, sier til NRK at det er veldig gøy at kanalens formater blir anerkjent internasjonalt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har også hatt interesse fra selskap i Canada og Irland og en viss interesse fra Australia og Japan, men uten konkret snakk om salg, sier Hedemann til NRK.

- Ikke store summer Kontrakten med det amerikanske selskapet er nå signert, men det er foreløpig ikke mye penger å tjene på konseptet.

- Det er ikke snakk om store summer, det er først hvis de får solgt det videre til en kringkaster i USA, sier Hedemann.

Han sier at den amerikanske kanalen har kjøpt et format som består av masse produksjonskunnskap, for eksempel om hvordan man lager tv fra ting som flytter på seg, og hvordan man kan gjøre dette til nasjonale eventer.

- Så blir det opp til dem å finne tilsvarende nasjonale ikoner man kan lage TV av, sier Hedemann.

Han tror kanskje Route 66 eller Mississippi-elven kunne egnet seg, men tror det vil ta en stund før prosjektet er klart.

I oktober var NRK til stede på den internasjonale tv-messa Mipcom i Cannes, og formatselskapet DRG skal da ha vist stor interesse. Det er nettopp dette selskapet som har solgt formatet til LMNO for NRK.