Du leser nå Dagbladet Pluss

Amerikansk suksess­forfatter går Hitchcock i næringen

A.J. Finns «Kvinnen i vinduet» snur rundt på kjente klisjeer.

SKJEBNESVANGERT PAR: James Stewart og Kim Novak i Alfred Hitchcocks «Vertigo» (1958), en av flere noir-filmer hovedpersonen i «Kvinnen i vinduet» ser igjen og igjen. Lukket inne i sin leilighet opplever hun at virkeligheten mister taket.
SKJEBNESVANGERT PAR: James Stewart og Kim Novak i Alfred Hitchcocks «Vertigo» (1958), en av flere noir-filmer hovedpersonen i «Kvinnen i vinduet» ser igjen og igjen. Lukket inne i sin leilighet opplever hun at virkeligheten mister taket.Vis mer

Jeg har en gang bodd vis a vis en høyblokk full av lysende vinduer inn til flere titalls leiligheter. Et digert dukkehus befolket av mennesker som kommer til og fra inn i synsfeltet, i gang med mer eller mindre spektakulære aktiviteter.

Dette er storbyens titteskap, som gir næring til vår medfødte nysgjerrighet. Situasjonen har opp gjennom åra gitt litterær inspirasjon, fra Cornell Woolrich i fortellingen som ligger til grunn for Hitchcock-klassikeren «Rear Window» til Dag Solstads «Professor Andersens natt».

Åpenlys henvisning

Nå kommer en roman som er blitt en instant verdenssuksess, amerikaneren A. J. Finns «Kvinnen i vinduet». Som mediefenomen er den blitt sammenlignet med Gillian Flynns «Flink pike», Ruth Wares «Kvinnen på lugar 10» og Paula Hawkins «Piken på toget». Enda mer minner den om Peter Swansons «De som fortjener det», ikke minst på grunn av Swansons åpenlyse henvisning til film noir, særlig til Hitchcocks filmversjon av Patricia Highsmiths «Strangers On A Train».