SØPPELHÅNDTERING: Veireno i Oslo er ikke et enestående eksempel på arbeidsvilkår som presses forbi lovens rammer. Et problem med anbud er at det kommer inn nye aktører hvert fjerde eller femte år, skriver innleggsforfatteren. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
SØPPELHÅNDTERING: Veireno i Oslo er ikke et enestående eksempel på arbeidsvilkår som presses forbi lovens rammer. Et problem med anbud er at det kommer inn nye aktører hvert fjerde eller femte år, skriver innleggsforfatteren. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpixVis mer

Debatt: Søppelkaos i Oslo

Anbud går utover ansattes arbeidsvilkår

En ny seirende aktør hvert fjerde år, er en dårlig oppskrift for stabile arbeidsvilkår og innovasjon.

Meninger
FAGFORBUNDET: Stein Guldbrandsen..
FAGFORBUNDET: Stein Guldbrandsen.. Vis mer

John Martin Bakke Lorentzen, tillitsvalgt i Norsk Gjenvinning Renovasjon AS, har rett når han i Dagbladet 24. januar sier at det er forskjell på aktører og forskjell på anbud. Fagforbundets folk diskuterer dette i kommuner der det politiske flertallet setter renovasjonen ut på anbud. Når vedtaket er gjort, kan jeg forsikre Lorentzen at innsatsen fra forbundets folk er stor for å få den type anbud som etterlyses.

Veireno i Oslo er ikke et enestående eksempel på arbeidsvilkår som presses forbi lovens rammer. Et problem med anbud er at det kommer inn nye aktører hvert fjerde eller femte år. De skal drive mer lønnsomt, miljøvennlig og innovativt og med høyere avkastning enn den forrige. Dette går nesten alltid utover ansattes arbeidsvilkår. En ny seirende aktør hvert fjerde år, er en dårlig oppskrift for stabile arbeidsvilkår og innovasjon.

Det må sies at det var Avfall Norges direktør som startet et angrep på offentlig drevet renovasjon. Hun påsto at det må private aktører til for å skape innovasjon. Norske kommuner med renovasjonen i egenregi har noen av Europas mest avanserte renovasjonssystemer. Å diskvalifisere deres kompetanse er å demonstrere uvitenhet.

DeFacto-rapporten viser lavere renovasjonsavgift i kommuner med renovasjon i egenregi jevnt over i alle de 20 største kommuner – både nåværende pris og i prisutvikling gjennom ti år. Rapporten selv, og jeg i mitt innlegg, framholder at det er utfordringer ved å sammenligne kommuner. Rapporten kom høsten 2015. Bransjen har nå hatt halvannet år på å påvise at dette er feil. En rapport som underbygger påstanden om en annen økonomisk utvikling av renovasjonsgebyret, hadde vært interessant. Hvorfor kommer den ikke?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook