Anmeldelse: «The Autopsy of Jane Doe»

André Øvredal går mot strømmen i Hollywood

Nordmannens Hollywood-debut er en stilsikker grøsser som slites mellom motstridende ambisjoner.

TERNINGKAST FIRE: «The Autopsy of Jane Doe» er en klaustrofobisk og kontrollert film som nærmest utelukkende utspiller seg i en kjeller, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST FIRE: «The Autopsy of Jane Doe» er en klaustrofobisk og kontrollert film som nærmest utelukkende utspiller seg i en kjeller, skriver Dagbladets anmelder. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Seks år etter at «Trolljegeren» åpnet internasjonale dører for André Øvredal, er nordmannen omsider klar med sin første egne amerikanske spillefilm. Den lange ventetiden tyder på at Øvredal har tatt seg god tid til å vurdere sine muligheter, og når man ser «The Autopsy of Jane Doe» får man følelsen av at han bevisst har latt være å bygge på «Trolljegeren»s momentum, og heller fokusert på å legge grunnlaget for en lang karriere som filmskaper.

AntitesePå overflaten er «Jane Doe» nemlig «Trolljegerens» rake motsetning: Der «Trolljegeren» var preget av åpne landskap og frenetisk bevegelse, er «Jane Doe» en klaustrofobisk og kontrollert film som nærmest utelukkende utspiller seg i en kjeller. Og der «Trolljegeren» brukte dokumentarfilmestetikk til å skjenke vesener fra norsk folketro et skjær av realisme, er «Jane Doe» fra første stund en film som setter sin kunstferdige stil og produksjonsdesign i høysetet.

Det er noe tiltalende 90-talls over vektleggingen av fysiske kulisser og den håndfaste utformingen av det familiedrevne likhuset der patolog Tommy Tilden (Brian Cox) og hans sønn Austin (Emile Hirsch) dissekerer menneskekropper og deduserer dødsårsakter med nøktern rutine. Og når den lokale sheriffen en kveld triller inn liket av en vakker ung kvinne, forvandles de underjordiske arbeidslokalene langsomt til en labyrint av maskulin angst og patriarkalske nevroser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.