MELODIØS:  Den albumdebuterende Trio Libero består av Andy Sheppard (tv), Michel Benita og Sebastian Rochford. FOTO: DÁNIEL VASS/ECM
MELODIØS: Den albumdebuterende Trio Libero består av Andy Sheppard (tv), Michel Benita og Sebastian Rochford. FOTO: DÁNIEL VASS/ECMVis mer

Andy Sheppards triotriumf

Tre ulike triouttrykk og en original norsk duo på nye album.

ALBUM: Den engelske saksofonisten Andy Sheppard (55) har helt siden gjennombruddet på 1980-tallet vært en slags musikalsk slektning av Jan Garbarek, dels gjennom felles tidlige inspirasjonskilder som John Coltrane og George Russell, og også gjennom samarbeidspartnere som Nana Vasconcelos, L. Shankar og Arild Andersen.

SHEPPARD/BENITA/ROCHFORD: Melodiøst, meditativt og lyttende triospill.
SHEPPARD/BENITA/ROCHFORD: Melodiøst, meditativt og lyttende triospill. Vis mer

På «Trio Libero», navngitt etter den albumdebuterende trioen med Sheppard, den Algerie-fødte bassisten Michel Benita og den skotske trommeslageren Sebastian Rochford, er fortsatt likheten med Garbarek hørbar, både i tenor- og sopranspillet.

«Camino Cielo Echo»

Tom Rainey Trio

4 1 6
Plateselskap:

Intakt/Musikklosen

Se alle anmeldelser

Men Sheppard står likevel støtt på egne bein og signerer med dette melodivakre, til tider nesten meditative albumet muligens sin fineste utgivelse til nå. Samspillet mellom de tre er årvåkent, lyttende og dynamisk, og studioproduksjonen i Lugano tar som vanlig godt vare på alle nyanser i den tilbakelente, men langt fra slappe toneutvekslingen.

ERIK JOHANNESSEN: Søkende debut for tromboneledet trio.
ERIK JOHANNESSEN: Søkende debut for tromboneledet trio. Vis mer

TROMBONISTEN Erik Johannessen (36), kjent fra bl a Magic Pocket og Lord Kelvin, albumdebuterer i eget navn med «Inkblots» i en trio (Jon Rune Strøm, kontrabass; Erik Nylander, trommer) som utvides til kvartett når trombonist Øyvind Brække gjester på tre låter.

«Camino Cielo Echo»

Tom Rainey Trio

4 1 6
Plateselskap:

Intakt/Musikklosen

Se alle anmeldelser

To av dem, Johannessens «Jeff Smax» og Bill Frisells «Egg Radio», er høydepunkter på et album der de melodibaserte øyeblikkene overgår de frie studioimprovisasjonene, men som like fullt viser Johannessen som en både sikker og søkende instrumentalist hele veien.

ÅSE/STRØNEN: Vokal/perkusjon/eleketronikk-duo med stor egenart.
ÅSE/STRØNEN: Vokal/perkusjon/eleketronikk-duo med stor egenart. Vis mer

FRA sitt eget og unike lydlandskap kommer Tone Åse (vokal, elektroniske effekter) og Thomas Strønen (trommer, elektroniske effekter) med «Voxpheria», improvisasjoner for stemme og perkusjon med tekster av bl a Rolf Jacobsen og E.E. Cummings.

«Camino Cielo Echo»

Tom Rainey Trio

4 1 6
Plateselskap:

Intakt/Musikklosen

Se alle anmeldelser

Det er et album og et uttrykk som ikke bare inviterer til, men krever full konsentrasjon av sin lytter når stemmen — dels manipulert - formidler tekst og ordliknende vokallyd (jmf. Sidsel Endresen) i samklang med beats, pulser og klanger.

TOM RAINEY TRIO: Kompromiss- og klisjeløs fri-impro.
TOM RAINEY TRIO: Kompromiss- og klisjeløs fri-impro. Vis mer

Noen «opplevelsesfasit» for denne musikken finnes knapt; enten hukes du og lar deg lokke inn i det mangefargede, audioskulpturelle rommet som Åse/Strønen bygger med noen subtile, noen mer håndfaste grep, eller du får døra i trynet ganske fort.

«Camino Cielo Echo»

Tom Rainey Trio

4 1 6
Plateselskap:

Intakt/Musikklosen

Se alle anmeldelser

TOM RAINEY (55), trommeslager fra California med mange år bak seg på den eksperimentelle New York-scenen, har selskap med saksofonisten (og hustruen) Ingrid Laubrock og gitaristen Mary Halvorson på Tom Rainey Trios «Camino Cielo Echo».

Også Laubrock (tysk) og Halvorson (amerikansk) er profilerte frijazz/friimpro-profiler, og trioen tar oppskriftsmessig nok ingen gisler gjennom 70 minutter der råkjøret langs, på tvers av og utenfor skalaene bare avløses av noen få store, rolige klangflater.

I enda sterkere grad enn Åse/Strønens plate er nok «Camino Cielo Echo» et elsk-det-eller-hat-det-album, og for preferanser i retning melodi og fast rytmikk, er den definitivt ikke et godt valg.

Frijazzpublikum på leit etter lyd og ulyd utenom frijazzklisjeene, derimot, kan trygt vise interesse for denne trioen.