Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Angrende synder

Filmen bæres av Billy Bob Thorntons skuespillerprestasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FILM: Som en moderne Kristus-skikkelse med utslått hår og søkende blikk vandrer Billy Bob Thornton omkring i Chicago-slummens grå vintergater, med soning bak seg og kanskje forsoning foran seg.

Han ikke bare spiller den angrende morderen Manual Jordan i «Forsoningen tid»; han personifiserer hele stemningen i Ed Solomons debutfilm.

Han er en moralsk plaget og forknytt skikkelse som slipper ut av fengsel etter 23 år. Gutten han drepte under et butikkran i ungdommen, er limt fast på netthinna hans med et spørrende blikk og et uuttalt spørsmål. Med et nesten religiøst forsett om å gjøre opp for seg, betale tilbake med gode gjerninger, oppsøker han den drepte guttens eldre søster Adele (Holly Hunter). Han får ikke sagt hvem han er eller hvilket ærend han er i, men han skal komme til å spille en rolle i en ny skuddveksling der hevn er motivet og der Adeles sønn er involvert.

Plotet i denne filmen beveger seg ikke på gatenivået, for å si det sånn, selv om her kryr av tvilsomme eksistenser. Jordan går i tjeneste på suppekjøkkenet og fritidsklubben hos forkynneren og velgjøreren Miles (Morgan Freeman), som også gjør opp for ei skjult fortid, og han blir motvillig et slags ankerfeste for den rappkjefta og tidvis døddrukne tenåringsjenta Sofia (Kirsten Dunst).

Disse rollefigurene blir interessante miniportretter i filmen, men likevel bare kulisser rundt Thorntons altoppslukende karakter og hans sjelekvaler.

Det er ingen bibelsk forsoning Jordan jakter på; han tror ikke på Gud og vet at forbrytelsen aldri kan gjøres ugjort. Spenningen befinner seg på et annet plan, her er verken ytre dramatikk eller filosofiske dialoger om soning og skyld.

Bare en gjennomgående undergangsstemning som kan avleses i hver rykning i Thorntons uttrykksfulle ansikt.

BILLY BOB THORNTON: Den personifiserte undergangsstemningen i filmen.