Angrer på kampen mot fildeling

Eks-direktør hopper av norsk platebransje.

PÅ TUR MED SIVERT: Per Eirik Johansen (t.v.) har nå blitt manager for blant andre Sivert Høyem. Her er de to sammen i Tyskland i 2002. FOTO; ANDERS GRØNNEBERG
PÅ TUR MED SIVERT: Per Eirik Johansen (t.v.) har nå blitt manager for blant andre Sivert Høyem. Her er de to sammen i Tyskland i 2002. FOTO; ANDERS GRØNNEBERG Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Som direktør for EMI var Per Eirik Johansen (49) kanskje den flinkeste i norsk platebransje til å plukke opp nye talenter rundt årtusenskiftet. Han hjalp også artister som Lene Marlin, Madrugada og Sondre Lerche til en suksessrik karriere i utlandet.

Dessuten framstod han som en hard motstander av fildeling, og som en varm tilhenger av kopisperrer. I dag er Johansen ute av platebransjen, og i ferd med å starte en ny karriere som manager. Han mener platebransjens kamp mot fildeling og piratkopiering har vært fånyttes. Tidligere uttalelser - som blant annet likestilte fildeling med tyveri - har han i dag et avslappet forhold til. 

- Så lenge jeg fikk lønnen min fra EMI, følte jeg det som min jobb å av og til forsvare ting jeg egentlig ikke mente. Den jobben jeg ellers gjorde for selskapet og artistene var såpass tilfredsstillende at det var helt greit, sier han.

Manageren det nye plateselskapet49-åringen etablerte i sommer et managerselskap som har signert Sivert Høyem, og som er i ferd med å inngå avtaler med flere artister.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer