Thomas Seltzer:

Angriper SAS-sytere

Thomas Seltzer har fått nok av folk som klager over pilotstreiken i SAS, og advarer mot «uberiseringen» av Norge.

RASER: Thomas Seltzer mener pilotstreiken handler om mer enn avbestilte fly, og mener SAS har tatt et klart steg vekk fra den nordiske modellen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
RASER: Thomas Seltzer mener pilotstreiken handler om mer enn avbestilte fly, og mener SAS har tatt et klart steg vekk fra den nordiske modellen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det blir ikke noen sydentur om noen år dersom dette fortsetter, så nyt det mens det varer, sier Thomas Seltzer til Dagbladet.

Musikeren og programlederen Seltzer har gått lei av at folk klager på flystreiken, som han mener handler om noe langt mer omfattende enn avlyste sydenturer.

- Det er irriterende å få ferien sin avlyst, men det som er enda mer irriterende er å ikke ha muligheten til å dra på ferietur i det hele tatt, fordi du ikke tilhører middelklassen lenger, sier Seltzer.

«Uberifisering»

52-åringen fra Nesodden er for tida i gang med å skrive bok om USA, og sier han i den forbindelse har lært mye om det han kaller «uberifiseringen» av den amerikanske økonomien.

Med det refererer NRK-profilen Seltzer til transportselskapet Uber, som blant annet ble saksøkt av staten California for å ha karakterisert ansatte som selvstendig næringsdrivende, angivelig for å begrense de ansattes tilgang til arbeidsrettigheter.

Ifølge Seltzer framstår det som om det er den samme typen rettighetsfrafall SAS-pilotene, og andre arbeidstakere i Norge, kan stå overfor.

I et meningsinnlegg først publisert på Facebook tar Turbonegro-bassisten et oppgjør med utviklingen SAS har hatt de siste åra.

- For nå står SAS for Sammensurium Av Selskaper og er redusert til et nettsted og callsenter som selger billetter, et selskap som leaser ut fly til seg selv (?) og et glorifisert vikarbyrå som bedriver tilkalling på ekstremt smålige premisser, skriver Seltzer.

- Det samme skjer her

Til Dagbladet forklarer Seltzer at han først fikk øynene opp for denne utviklingen i flynæringen da han var på ferie med familien i Portugal i fjor.

- Den lille dattera vår ble lekekamerat med en lokal jente, og vi ble med det kjent med faren hennes, som jobbet som kabinpersonale for TAP, forteller Seltzer.

TAP er et portugisisk flyselskap som i likhet med SAS tilhører luftalliansen Star Alliance.

Mens Seltzer og familien var på ferie ble det streik blant TAPs bagasjestuere.

- Da fortalte han i TAP noe veldig interessant. Han sa at TAP brukte pandemien som en unnskyldning til å egentlig bare si opp alle. Og så, da ting startet litt opp igjen, så ble de gjenansatt med langt dårligere kontrakter. Nå, ett år seinere, så leser jeg i nyhetene at akkurat det samme skjer her, som det han beskrev i fjor, forteller 52-åringen Dagbladet.

Sa opp hundrevis

Under pandemien sa SAS opp hundrevis av piloter. Mange av dem som ble sagt opp skal ha hatt kontrakter som sikret dem gjenansettelse.

SAS valgte imidlertid å opprette datterselskapene SAS Connect og SAS Link, framfor å gjenansette alle pilotene i moderselskapet.

Piloter og kabinpersonale som ble ansatt i datterselskapene, ble imidlertid tilbudt både lavere lønn og flere arbeidsdager enn de opprinnelig hadde hatt.

På Facebook setter Seltzer på spissen hva han mener resultatet av SAS sin praksis kan bli på sikt:

- Forslag til dere som applauderer dette svineriet: hva med å gjøre SAMTLIGE andre typisk middelklasseyrker om til Uber og Foodora, inkludert din egen? Så kan man se hvor mye middelklasse - og flypassasjerer - som er igjen om noen år, skriver programlederen på Facebook.

- Faktafeil

SAS på sin side mener det er faktafeil i Seltzers påstander.

- Vi noterer oss Seltzers sterke påstander i denne saken, og tillater oss å bruke fakta for å balansere, skriver flyselskapet i en mail til Dagbladet.

Flyselskapet legger til grunn tapte inntekter under pandemien som årsaken til at mange SAS-ansatte mistet jobben.

- Pandemien ble svært kostbar, og 5000 dyktige SAS-kolleger mistet jobben, på bakken og i lufta, skriver SAS.

SAS-STREIK: Forhandlingsleder for SAS Marianne Hernæs i forkant av fredagens forhandlinger mellom SAS og pilotene. Video: Nikolai Hjetland Vis mer

Flyselskapet skriver at de opplever det som heldig at de har kunnet gjenansette 114 piloter foreløpig, og at at pilotene står i særstilling i selskapet på grunn av gjenansettelsesavtalen.

SAS mener også at det er feil at datterselskapene ble opprettet for å svekke pilotenes rettigheter etter pandemien, og at det er pilotene selv som velger å søke jobb i datterselskapene.

- Vi har heldigvis hatt mulighet til å gjenansette flere av disse og innenfor mange områder i selskapet - der pilotene står i en særstilling i selskapet med fem års gjenansettelsesrett til det selskapet de kom fra. Foreløpig er 114 gjenansatt i SAS Scandinavia. Andre har valgt å søke seg til SAS Link eller SAS Connect (som ble opprettet i 2017, altså lenge før pandemien).

Flyselskapet mener også at de er avhengige av å kutte kostnader for å kunne være konkurransedyktige.

- Skal SAS være relevant for reisende også ut av pandemien, så krever det en omstilling, som bl.a. innebærer å redusere kostnadsgapet selskapet har sammenlignet med konkurrentene. Her må alle bidra, skriver SAS.

Videre sier selskapet at de er dedikert til å opprettholde gode vilkår for sine ansatte.

- Men det skal ikke endre på at SAS-ansatte i Skandinavia skal ha skandinaviske avtaler med gode skandinaviske vilkår - slik det også er i dag, forteller flyselskapet til Dagbladet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer