Angsten for ideene

IDEOLOGI: Partiene snakker om «å levere» til velgerne som om de drev en pizzasjappe.

OPP OG FRAM MED SKATTEPENGER: Jens Stoltenberg snakker om å bygge, snekre eller levere som om Norge var et firma, mener kronikkforfatteren. Ulserød har tidligere vært praktikant i den liberalkonservative tenketanken Civita. Foto: Bjørn Langsem
OPP OG FRAM MED SKATTEPENGER: Jens Stoltenberg snakker om å bygge, snekre eller levere som om Norge var et firma, mener kronikkforfatteren. Ulserød har tidligere vært praktikant i den liberalkonservative tenketanken Civita. Foto: Bjørn Langsem Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

||| REGJERINGEN GJØR DET dårlig på meningsmålinger for tiden, og norske kommentatorer lar ikke sjansen gå fra seg til å dele sin innsikt med oss: «Valg vinnes bare gjennom systematisk og målrettet levering av saker med innhold», slår Dagsavisens Arne Strand fast i vanlig skråsikker stil (18. mars). Regjeringen har visst ikke levert. Regjeringen har åpenbart en liknende forståelse av sin egen virksomhet: Når Jens Stoltenberg snakker om jobben sin, dreier det seg om å bygge, snekre eller levere. Regjeringen jobber kontinuerlig med å levere, men økonomien setter begrensninger. «(D)en siste tiden har det vært mye fokus på innstramming i økonomien og mulige kutt i neste års statsbudsjett. Det er ikke akkurat noe som får velgernes hjerter til å banke», var Ap-nestleder Helga Pedersen kommentar til de dårlige meningsmålingene. Hjertebank er altså målet. Og med litt mer penger til å levere, ville det blitt mer hjertebank og flere stemmer, må man anta.

ENHVER BENSINSTASJON og et hvert idrettslag jobber i likhet med Regjeringen med å levere, selvsagt i tråd med virksomhetens visjon og kjerneverdier (som alltid dreier seg om å bejuble mangfold). Regjeringens språkbruk er utvilsomt utslag av en ledelsesretorikk som dominerer på alle områder i samfunnet. Men politikernes kontinuerlige fokus på å levere er ikke bare et forsøk på å kopiere næringslivets retorikk for å skape seg et dynamisk image. Insisteringen på at politikk er noe som leveres til borgerne (eller brukerne, hvis vi skal holde oss til sjargongen) representerer også et gjennomført teknokratisk syn på det å styre et samfunn som gjør at idégrunnlaget for politikken nærmest utdefineres fra samfunnsdebatten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer