Animatørene kommer

Ikke på ti år har en helaftens animasjonsfilm nådd opp som kandidat i den gjeveste Oscar-kategorien: årets film.

Da fikk Disneys «Skjønnheten og udyret» æren og tapte for kannibalen Hannibal Lecter i «Nattsvermeren», i likhet med bl.a. «JFK» av Oliver Stone. Men når de forgylte statuettene deles ut 24. mars for 74. gang og i splitter nye lokaler, skal en egen animasjonsoscar deles ut. Det er første gang på over 20 år en ny kategori ser dagens lys i verdens mest sette TV-show for klodens mest omtalte filmpris.

  • Ikke et minutt for tidlig, vil mange påstå, ettersom det har vist seg svært vanskelig for animasjoner å hevde seg på linje med vanlig film, uansett hvor gode de har vært.
Til gjengjeld har enkelte fått spesialpriser, som «Snøhvit» i 1938 og «Hvem lurte Roger Rabbit?» i 1988. På den annen side er det fullt mulig å innvende at animasjonssjangeren knapt er en særskilt hjelpetrengende form med behov for assistanse i form av en pussig, liten statue. Den er av de mest folkekjære, og god film er god fi lm - uavhengig av hvordan den framstilles.

  • Sist Oscar-akademiet vartet opp med en ny kategori, var i 1981, da makeup-artistene kom til heder og verdighet.
Når det har tatt animasjonen så lang tid å få samme oppmerksomhet, kan det skyldes frykten for at et utall priser forringer selve Oscar-statuettens verdi. Dessuten, vet alle som har sett hele rabalderet, tar utdelingene bortimot fire timer.

  • Ni filmer er foreløpig kandidater til den første prisen.
Når nominasjonene er klare i midten av februar, skal listen bestå av tre finalister. Et blikk på konkurrentene vitner om den enorme utviklingen innen det vi før kalte tegnefilm, et begrep som langt fra er dekkende lenger: «Monsters Inc.» kommer til Norge 8. februar, stammer fra laget bak «Toy Story»-filmene og er en nærmest tredimensjonalt utseende, kreativ historie om alle barns skrekk - monstrene som skjuler seg i skapet. Deres amerikanske motto: «We scare because we care.» «Shrek» har gått sin seiersgang verden over og fått lovord for sin nyskapende, sanselige dataanimasjon. «Final Fantasy» tar oss inn i cyberspace med dataskapte «skuespillere», mens «Osmosis Jones» presenterer veritabel animasjonsaction i tarmene våre og blander med levende film. Småbarnseventyret «Svanens trompet» hører definitivt til de mer tradisjonelle i dette selskapet, mens de andre - inkludert den nye kassasuksessen «Jimmy Neutron: Boy Genius» - hittil er usette her til lands.

  • Bruken av dataeffekter i vanlig film har vist oss at ingenting lenger er umulig,
og animasjonssjangeren er kanskje den som har utviklet seg fortest av alle. Da er det vel greit å belønne kreativiteten med en egen Oscar-kategori.