Hit-arsenal: Svenske Avicii headlinet Oslo-festivalen Findings fredag kveld    Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Hit-arsenal: Svenske Avicii headlinet Oslo-festivalen Findings fredag kveld Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Anmeldelse: Avicii på Findings Festival

DJ-superstjernen måtte finne seg i å kjempe mot en kald og lys mai-kveld på Bislet.

KONSERT: Med tanke på konstante anklager om at EDM er musikken for et fantasiløst festpublikum, hjalp det kanskje ikke helt for sjangeren (om det i det hele tatt finnes en) at stekefestivalen Findings booker inn Avicii som headliner for andre året på rad. Arrangørene bak den purunge festen på Bislet vet nok likevel hva de driver med, og i likhet med dansemusikkens millioninnbringende superstjerner, er det selvfølgelig først og fremst den endelige suksessen som teller.

Og akkurat den får man rimelig garantert med Tim Bergling og hans svenske kollegaer Axwell & Ingrosso øverst på plakaten.

Fyllekallas

I år som i fjor er Bislet Stadion derfor fylt opp av festklare festivaldeltakere, som denne fredagskvelden ble ledsaget inn på området av en viss brusgigant sine endeløse Avicii-reklamevegger. En snodig blanding mennesker fra alle ledd av samfunnet — iført alt fra snapback-capser og snobbete loafers, til utdaterte hvite helantrekk og håpløst overdrevne sminkejobber. Tenåringer, unge voksne...og de som strengt tatt er litt for gamle til å være der.

To ting samler dem likevel alle denne kvelden; grisefylla og en pumpende høyrehånd i været.

Samtlige forsvinner rolig ut av ruståken når Avicii dukker opp på toppen av den nå velkjente scene-veggen, og kjører i gang gildet med Gemini-remixen av John Newmans populære 2013-singel «Love Me Again». De nederlandske kollegaene i Blasterjaxx rykker ekstra tak i publikum med sin sugererende «Snake», før «True»-sporet «Addicted To You» tar oss med inn i Chris Martin-samarbeidet «Heaven» - ispedd dråper fra Avicii og Sebastin Drums vri på Cassius fantastiske «Feeling For You».

Avicii på Findings Festival i Oslo  Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Avicii på Findings Festival i Oslo Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Mai-himmelen ødelegger magien

Kveldens første scenefyrverkeri fyres av under «You Make Me» og allsang-garanterende «The Nights», som med sine 126 millioner Spotify-plays ikke overraskende gir nytt liv inne på stadio-området. Det er bare synd at de dyre blussene føles litt bortkastet mot den lyse mai-himmelen.

Det er også her noe av problemet ligger for en konsert av denne typen, som både krever et gigantisk publikum, sommervarme og en mørk kveld for å virkelig skape den etterlengtede stemningen formatet krever. Bislet har ingen av delene denne kvelden, men Avicii bryr seg ikke der han står og gestikulerer ivrig med til egne låter oppe på den ensomme scenen.

Noen av showets desidert beste øyeblikk kommer forøvrig når svensken mikser inn alternativer til sine egne, mer joviale singler - for eksempel som da den beinharde avslutningen på Wastelands «Maple» tar over for «Fade Into Darknes»

Avicii på Findings Festival i Oslo. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Avicii på Findings Festival i Oslo. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

«Everybody fucking jump!»

Robbie Williams-gjestede «The Days» - innledet av Jasmine Thompsons fin-fine coverversjon - er en annen sikker vinner, og sprites opp på nostalgisk vis av Marc Morrison-klassikeren «Return of The Mack». Og på dette tidspunktet er det så eitrende kaldt at man ikke kan gjøre annet enn å bevege seg, enten man vil eller ei.

Ikke at Avicii sliter med å få Oslo til å danse, der han leverer sitt hit-arsenal til Findings-publikumet og stadioens mange «heldige» naboer. «I Could Be The One» er en annen selvsikker festgenerator, og leder publikum inn i unison og euforisk hopping helt opp på bransjetribunen, mens hovedpersonen selv mikser inn Disclosure-godlåta «White Noise». Enda en av av kveldens høydepunkter, som i sin tur blir avløst av et annet, når David Guettas «Lover of the Sun» glir over i Blasterjaxx-knockouten av en banger, «Fifteen». Sistnevnte med en ordre det er umulig å ta feil av: «Everybody fucking jump!»

Bislet er på ingen måte vanskelige å be, mens et systematisk kaos av harde beats og digitale flammer strømmer ut fra scenen.

Gir sisteordet til Etta James og Biggie

Herfra er det strake veien til kveldens finale, når «Hey Brother», «Waiting For Love» og ikke minst «Wake Me Up» får fritt spillerom i havet av fyrverkeri og pyro.

«Oslo! Takk som faen for i kveld! Det er så jævlig fett å komme hit. I seks år nå! Jeg elsker dere, takk skal dere ha,» lyder kveldens første meldingen fra superstjernen, som deretter gir ordet videre til Etta James og hennes «Something's Got a Hold On Me». Låta som selvfølgelig er det melodiøse sample-grunnlaget for showets store avslutning «Levels», før Avicii helt til slutt lar et overraskende sammensurium av Valentino Khans «Deep Down Low», Notorious B.I.G.'s «Hypnotize» og Cazzette & Ash' «That Shit Cray Mix» sende det faretruende drita publikummet videre ut på byen i Oslos travle gater.