Anmeldelse: «Black Mass»

En kledelig dempet og behersket Johnny Depp spiller hovedrollen i det uforløste gangsterdramaet «Black Mass».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Film: Det at god stemning i studioet eller på filmsettet fører til god kunst er en myte på linje med den om at kunstnere presterer bedre når de ikke har penger til å betale husleia. Og et av de fremste bevisene på at hypotesen god stemning = god kunst ikke stemmer er Johnny Depp, som det siste tiåret etter alt å dømme har kost seg glugg i hjæl med den ene bisarre og karikerte rolletolkningen etter den neste, uten at det har resultert i altfor mange verdifulle bidrag til filmhistorien.

Behersket Det mest oppløftende med Scott Coopers «Black Mass» er da også at den gir oss en Johnny Depp som ikke bare tidvis minner om den vi hadde før han solgte sjelen sin til Jack Sparrow, men som også viser at det er mulig å bygge på det han har lært av sine samarbeid med Tim Burton og Gore Verbinski. Det mest eksentriske med Depps tolkning av Boston-gangsteren James «Whitey» Bulger er parykken og løstennene, og iført dette relativt nøkterne kostymet leverer han en overraskende dempet og behersket rolletolkning av Nord-Amerikas mest beryktede nålevende mafiaboss.

«Black Mass» begynner i 1975 og forteller historien om hvordan Bulger bygget opp et kriminelt imperium samtidig som han samarbeidet tett med FBI. Det er en historie som involverer massevis av grov, samvittighetsløs vold, og som er såpass tro mot oppskriften Martin Scorsese etablerte med «Goodfellas» at man så godt som alltid vet hva som venter rundt neste sving. Men det den mangler av spenning og innsiktsfulle analyser av organisert kriminalitet tar den igjen i håndverk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.