TEAMWORK: Deltakere og dommere samlet i årets siste The Voice-sending. Hvem stikker av med seieren av Filip, Nicoline, Yvonne og Øyvind? Foto: Robert Dreier Holand/TV2
TEAMWORK: Deltakere og dommere samlet i årets siste The Voice-sending. Hvem stikker av med seieren av Filip, Nicoline, Yvonne og Øyvind? Foto: Robert Dreier Holand/TV2Vis mer

ANMELDELSE: Finale i The Voice

Vi anmelder låt for låt.

Øyvind Boye Løvold fra Oslo (Team Hanne), synger R. Marx, A. Menken og L. Thomsons «To Where You Are»
Øyvind har fått æren av å starte den nervepirrende finalen. Han tar det tilsynelatende med fatning. Øyvind er tryggheten selv, han har en stor og velrundet stemme som han utnytter fint i både det lave og høye registeret. Men det er noe med dette komfortable som gjør han litt forutsigbar som artist, kanskje han burde tatt større sjanser og utfordret seg selv og publikum litt mer? Med det tekniske nivået han er på, kan han nok gjøre en stor karriere som musikalartist. Han er nemlig sabla god til nettopp det, å være god.

Nicoline Berg Kaasin fra Bærum (Team Sondre) synger Susanne Sundførs sin «Delirious»
Det er ikke bare bare å skulle ta en låt av en såpass karaktersterk artist som Susanne Sundfør å gjøre den til sin egen. Nicoline gjør en fint forsøk. Det er mye nerve mellom mellom linjene her, og selv om den blir hakket mer pen og pyntelig i Nicolines favn, så yter hun den rettferdighet. Låten gynger og stemmeklangen hennes kler melodiene godt. Hun kunne dog trøkket på ørlite mer, så hadde hun satt et perfekt nedslag.

Yvonne Nordvik Sivertsen fra Bergen (Team Espen) synger Alex Vargs? «Howl»
Man skal i alle fall ikke beskylde Yvonne for å ty til lettvinte løsninger. Hun støtter seg på den stemmen hun har og noen ensomme gitarakkorder. Til å begynne med er hun så skjør at man nesten begynner å lure på om nervene har tatt henne, men så vokser hun seg sakte men sikkert stor og sterk i tråd med temperaturen i låten. Yvonne er vel den i konkurransen som behandler dynamikkaspektet med størst aktsomhet. Kommunikasjon med publikum er selvsagt alfa og omega, og der er hun en stjerne.

FØRSTEMANN UT: Øyvind Boye Løvold. Foto: Robert Dreier Holand/TV2
FØRSTEMANN UT: Øyvind Boye Løvold. Foto: Robert Dreier Holand/TV2 Vis mer

Filip Jensen fra Kristiansand (Team Yosef) synger Outkasts «Hey Ya»
En uimotståelig fest av en låt som det skal godt gjøres å trå feil med, men Filip lykkes faktisk ikke helt her. Det virker som om han ikke helt klarer å bestemme seg for om han skal gjøre den nedpå og inderlig, eller kjøre på med fullt trøkk og partyfaktor. Resultatet blir noe midt i mellom. Det blir litt for ufokusert og virrete. Det er ingenting å si på sjarm og formidlingsglede. Filip har en fin og særegen lyd i stemmebåndene sine, men her treffer han dessverre ikke helt.

Yvonne Nordvik Sivertsen fra Bergen (Team Espen) synger Daughters «Youth»
Fremdeles vart og nakent, men det er mer på lur bak svingen. Det er gøy at hun har valgt en låt med litt høyere tempo og mer temperament som siste bidrag i konkurransen. Hun har fremdeles den jordnære sjarmen intakt. Der andre bruker teknikken for det den er verdt, er Yvonne sparsommelig og mer antydende enn insisterende. Det kler henne og det har tydeligvis overbevist TV-titterne også. Jeg blir overrasket om hun ikke henter dette hjem.

Øyvind Boye Løvold fra Oslo (Team Hanne), synger Quire of young believers? «Hollow Talk»
Som sagt tidligere i kveld. Stemmemessig og teknikkmessig er det ingenting å ta Øyvind på. De fleste kjenner låten via TV-serien «Broen». Originalen formelig sitrer av spenning i kraft av sine sparsommelige og lavmælte fraser. Øyvind velger å bøffe den opp med mye patos og litt vokalakrobatikk, noe som for min del tar luven av nerven i låten. Men det kan vel noteres ned som en smakssak.

ENSOM MAJESTET: Yvonne er en ener på formidling. Foto: Robert Dreier Holand/TV2
ENSOM MAJESTET: Yvonne er en ener på formidling. Foto: Robert Dreier Holand/TV2 Vis mer