STÅKONTROLL: Ane Brun står ikke mye stille på scenen. Her fra turnéstarten på Sentrum Scene i Oslo i går kveld. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet
STÅKONTROLL: Ane Brun står ikke mye stille på scenen. Her fra turnéstarten på Sentrum Scene i Oslo i går kveld. Foto: Anders Grønneberg / DagbladetVis mer

Anmeldelse: Fullt «drama» når Ane Brun står på scenen

Sang, musikk, dans og en stemme av en annen verden.

KONSERT: Ane Brun (39) har vokst fra mørk og litt «mystisk» singer/songwriter til en fullblods entertainer med et uttrykk som grenser til det teatralske. I positiv forstand, altså.

Lørdag kveld innledet hun norgesturneen i Oslo, til stormende og vedvarende jubel. Hun kvitterte med en konsert som like mye ble en forestilling - med en artist som har full regi på virkemidler og dramaturgi.

Særegen stemme Basisen er «pop for viderekomne».

Stockholmbosatte Ane Kvien Brunvoll fra Molde har skapt et lett gjenkjennelig sound som hun er ganske alene om, ikke minst på grunn av en særegen stemme.

Det er dette som skiller henne fra alle andre på plate, og nå har hun tatt det til scenen også - godt hjulpet av det svenske bandet Tonbruket.

Basstungt Det blir nesten urettferdig å trekke fram enkeltpersoner i det utmerkete bandet på sju bak Brun, men det må likevel være lov å peke på spesielt bassist Dan Berglund, som har jazzbakgrunn og bruker det for hva det er verdt, og pianist Martin Hederos (The Soundtrack Of Our Lives). 

To trommeslagere lar seg også høre, Brun sjøl briljerer på akustisk gitar når det passer sånn - og når hørte du sist xylofon på en popkonsert? 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stålkontroll I det ene øyeblikket føler du at du er på kammerkonsert, i det neste en slags danseforestilling. Eller er vi på en kabaretforestilling?

I midten står damen og har stålkontroll - fra hun kommer elegant dansende inn på scenen i flagrende, florlette gevanter under «Hanging» - åpningssporet på årets album «When I'm Free» - og til hun runder av med «Undertow» - som låt nummer 21 - fra mesterverket «It All Starts With One» (2011) et par timer seinere.

Et høydepunkt er «You Lit My Fire» - en hyllest til kvinnene som gikk foran og sørget for at hun og andre kvinner har de rettighetene de har i dag.

Her trer Mariam The Believer (Mariam Karolina Riahi Wallentin) fram som en markant sidekick. Vokalisten utfyller Ane og understøtter dramatikken i prosjektet.

Nye låter Åtte av låtene er hentet fra årets album, fem fra forløperen. Hun ser ingen grunn til å dvele mye med fortida.

Det skyldes nok også at soundet har forandret seg veldig, fra trubaduren som bare unntaksvis viste seg fram i går kveld - da hun sendte ut bandet og gjorde nydelige «All We Want Is Love» og alltid rørende «Du gråter så store tårer» (som eneste låt på norsk/svensk) - til et tyngre og fullere sound med elementer av trip hop, jazz og østeninspirert musikk.

Lyssøyler Stemningen settes med en rekke lyssøyler som likner på kandelabre, mens godt, gammelt «diskolys» skjerper sansene. De fem ekstranumrene baner veien for toppscore på terningen.

Bandet danner en liten sirkel på scenen, og nesten i mørke framføres fantastiske «Halo» (fra 2013-samlinga «Rarities»), «Oh Love», «Still Waters», «This Voice» og helt til slutt altså «Undertow», dempet og vakkert.

Trubaduren har ikke glemt gamle kunster, men i 2015 er det orkestermusikeren Ane Brun som gjelder.

Turné Norgesturneen fortsetter til Bergen (29.10), Stavanger (30.10), Drammen (31.10) og Trondheim (1.11).

YDMYK ANE: Ane Brun fikk en fantastisk mottaklse da hun dro igang norgesturneen i Oslo lørdag kveld. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet
YDMYK ANE: Ane Brun fikk en fantastisk mottaklse da hun dro igang norgesturneen i Oslo lørdag kveld. Foto: Anders Grønneberg / Dagbladet Vis mer