Anmeldelse: «James Bond: Spectre»

Den tjuefjerde Bond-filmen er et stort, dyrt og profesjonelt stykke kitsch som sniker seg ut av hukommelsen allerede idet man forlater kinosalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: I blockbusterbransjen er hype vel så viktig som filmskaping, og «James Bond»-apparatet har skapt oppmerksomhet og forventninger så lenge at det har utviklet noen høyst særegne og besynderlige markedsføringstradisjoner. Og det er nettopp disse tradisjonene som gjør at filmene om det døende britiske imperiets glamorøse gallionsfigur sjelden ses for det de i virkeligheten er — nemlig tonedøve spenningsfilmer designet for å propagandere for et kjønnsrollemønster og et eurosentrisk verdensbilde som for lengst har gått ut på dato.

Virkelighetsfjern Det mest interessante med oppkjøringen til «Spectre» har da også vært Daniel Craigs åpenhjertighet under presseturneen. Craig har både erklært Bond for en misogynist og uttalt at han heller vil skjære over pulsårå enn å spille 007 igjen, og i en tid hvor promointervjuer er synonymt med profesjonalisert småpludring er det forfriskende å se hovedrolleinnehavere i franchiser av denne størrelsesordenen tale såpass fritt.

Intervjuene tyder på at Craig har begått kardinalfeilen å ta James Bond på alvor. For når man fjerner glamouren og den ufarliggjørende fankulturen, er Bond en grotesk skikkelse som det er fullt forståelig at man ikke ønsker å ha noe med å gjøre. Det er dette som gjør ham til en fascinerende skikkelse, men beklageligvis velger de fleste som befatter seg med rollefiguren å overse dette aspektet. Den eneste filmen fra nyere tid som virkelig tar 007 på alvor er «Quantum of Solace», hvor en sjokkskadet og nærmest autistisk Bond myrder seg gjennom det som framstår som en usjarmerende og ubehagelig, men i ettertid også høyst interessant film.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.