Du leser nå Dagbladet Pluss

Anmeldelse: «Jeg får trang til å brekke meg flere ganger under lesingen»

Groteske kunsttyverier i Anders Rydells bok.

KUNSTTYVERIER: Anders Rydells bok om nazistenes kunsttyverier er rystende lesning, mener anmelderen. Her er Rydell fotografert på Henie Onstad senter på Høvikodden, foran et maleri av Picasso - maleren nazistene mente laget «degenerert» kunst, ifølge Rydell.
  Foto: Hans Arne Vedlog   /  Dagbladet
KUNSTTYVERIER: Anders Rydells bok om nazistenes kunsttyverier er rystende lesning, mener anmelderen. Her er Rydell fotografert på Henie Onstad senter på Høvikodden, foran et maleri av Picasso - maleren nazistene mente laget «degenerert» kunst, ifølge Rydell. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Anders Rydells bok vakte oppsikt i Sverige da den kom ut der. Her til lands knytter den forferdelige framstillingen an til flere av årets viktigste hendinger innenfor kunstlivet.

Det gjelder dels utstillingene «Krigens skygge», «Krigsbilder» og «Kunst i kamp» i Oslo, Arendal og Bergen, som spente fra 30-åras «tendenskunst» via motstandskunsten under okkupasjonen, til morbide malerier av verste nazi-merke.

Minnet om direktøren

Dernest kommer forbindelsen til Matisse?s mesterlige «Blå kjole i okergul lenestol», som Henie Onstad-senteret laget en så verdig markering over — etter at det var dokumentert at maleriet ble røvet fra sine jødiske eiere. Behandlingen av bildet var ikke bare i opphavsmannens ånd. Den minnet også den første direktøren, Ole Henrik Moe , på en tilsvarende måte. Motstandsmannen Moe satt to år i konsentrasjonsleiren Sachsenhausen, hvor han måtte bivåne bestialiteten mot kontingenten av jøder som var lavkaste og «leketøy» i denne ene blant de mange av helvetes forgårder i Det tredje rike.