FESTFIKSER: Joey Bada$$ gjør et solid forsøk på å sette Slottsfjell i fyr og flamme. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet.
FESTFIKSER: Joey Bada$$ gjør et solid forsøk på å sette Slottsfjell i fyr og flamme. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet.Vis mer

Anmeldelse: Joey Bada$$ på Slottsfjell

Pirrende pøbelstreker.

KONSERT: Joey Bada$$ er født i feil tiår.

Selv om han knapt hadde sluttet å bruke bleier i 1999 - tittelen på hans glimrende debutmiksteip - er det dagene, månedene og årene som ledet opp til milleniumsskiftet han konstant drømmer om å befinne seg i.

Det er imidlertid ikke et spørsmål om håpløs nostalgi.

Tjueåringen foretrekker bare - i likhet med den begavede nordmannen Ivan Ave, også på Slottsfjellplakaten - hiphop fra sin «gullalder», da den stod i et langt tettere slektskap med sine jazz- og soul-røtter enn til klubbmusikken den primært knytter seg til idag.

Såpass godt viderefører jyplingen denne arven at flere av veteranene, deriblant selveste DJ Premier, har bistått med produksjoner på «B4.Da.$$», hans flotte årsferske albumdebut. Under konserten fungerer ikke minst hans senior Statik Selektah som vinylspinnende DJ, hypemann, og - på et småpinlig tidspunkt denne kvelden - levende beatbox.

Men mannen Tønsberg dreier seg rundt i kveld, er Joey, som tross alderen gjør solid innsatser både som selskapsarrangør og mikrofonmorder. For når han først havner i sonen, som under glimrende «Waves», røsker den raspete røykestemmen tilsynelatende dypt i sjelen hans.

Selv om Bada$$ bærer sin tilmålte time overraskende godt på egenhånd, fungerer likevel NYCk Caution, hans makker fra Pro Era-kollektivet, som et glimrende og energisk tilskudd til konsertens tredje akt. Når det likevel kun blir fire øyne på terningen skyldes det unødvendig og ufokusert surr. At det somles fælt med å lete frem purunge dansere til den dessverre obligatoriske «piker på scenen»-seansen er nå en ting.

En ganske annen er øyeblikket der ungfolen proklamerer «You came to party, right?», hvorpå «Niggas in Paris» pumpes utover Slottsfjellet.
Det er en sonisk anakronisme som motarbeider Joey Bada$$ musikalske prosjekt.

Han behøver nemlig ikke frykte at analogtlydende nittitallsrap skal være noen stopper for en god fest: For en stakket stund setter «Teach Me»s løpske breakbeat festivalen i fyr og flamme.