Anmeldelse: «London Has Fallen»

«London Has Fallen» er en usedvanlig kald og brutal actionfilm, men volden blir aldri filmatisk interessant.

FILM: I 2013 ble det laget to amerikanske actionfilmer om terroristangrep på Det hvite hus: Roland Emmerichs «White House Down» hadde karisma og patos, Antoine Fuquas «Olympus Has Fallen» hadde brutal action og et overraskende plott, og begge var utpreget halvgode filmer. Nå har den mest interessante av dem fått en oppfølger som sjelden overrasker, men som likevel fascinerer på grunn av omfanget av volden og den materielle ødeleggelsen.

Komplott «Fallen»-filmene hviler på forholdet mellom den amerikanske presidenten Benjamin Asher (Aaron Eckhart) og hans livvakt Mike Banning (Gerard Butler), og denne gangen havner de to i trøbbel når de begir seg til London for å ta del i den britiske statsministerens begravelse. Den internasjonalt ettersøkte våpenhandleren Aamir Barkawi har nemlig planlagt attentater på samtlige av de oppmøtte statslederne, og takket være Banning er Asher den eneste som slipper unna. Og når kommunikasjonen med myndighetene lammes må de to manøvrere gjennom et ødelagt, folketomt London hvor terrorister lurer bak hvert et hjørne.

Metafor Som actionhelt er Gerard Butler verken karismatisk eller spesielt interessant, men på grunn av sin fysikk og sin evne til å skyve fokus bort fra sin egen person og over på voldsscenene, er han en effektiv skuespiller i denne typen roller. «London Has Fallen» inkluderer flere tilløp til diskusjoner om voldsspiraler og proporsjonalitet i krigen mot terror, men disse er alle avledningsmanøvre som skal forhindre publikum i å tenke for mye på voldsutøvelsen de lar seg underholde av.

I dette universet er løsningen på trusselen om vold alltid mer vold, og dermed kan «London Has Fallen» sees som en trashy og brutal metafor for amerikansk utenrikspolitikk: For etter at hundrevis av utenlandske sivilister er drept og minst én storby på et annet kontinent er lagt i grus, kan amerikanerne børste av seg støvet og reise hjem med nok en fortelling om frihet og heltemot i bagasjen.