Anmeldelse: «Mad Max: Fury Road»

30 år etter «Thunderdome» er Mad Max tilbake i et intenst, eksplosivt og mesterlig orkestrert actionsirkus.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: I de beste scenene fra de opprinnelige «Mad Max»-filmene befinner både rollefigurene og kameraene seg ombord kjøretøyer som haster av gårde gjennom den australske ørkenen. Og kombinasjonen av øde landskap og frenetisk bevegelse skaper et inntrykk av at hendelsene ikke utspiller seg på et geografisk sted så mye som i en metafysisk tilstand av altomfattende vold, fart og desperasjon.

Larmen Den opprinnelige trilogien blekner imidlertid i forhold til «Fury Road», hvor volden, farten og desperasjonen er skrudd opp til et absurd nivå. Det er en film som er i evig bevegelse, hvor veien er langt viktigere og mer underholdende enn målet, og hvor tittelfiguren er en biperson i sin egen fortelling. For på tross av at Tom Hardy har vært midtpunktet i filmens markedsføring, er Max både ordknapp og anonym, og i realiteten er det herføreren Furiosa (Charlize Theron) som er filmens hovedperson.

Det finnes et plott i «Fury Road», men det er kun er et påskudd for å sette i gang den spinnville, drøyt halvannen time lange biljakten som utgjør filmens kjerne. I dag er det et utbredt problem at dyre actionfilmer ikke lever opp til trailerne sine, og som filmentusiast har man lært seg at at uansett hvor energisk og eksplosiv en trailer måtte fremstå, så vil den faktiske filmen være både treig og forutsigbar. Med «Fury Road» har George Miller brutt forbannelsen og laget en actionfilm som ikke bare overgår sine egne trailere, men som også etterligner filmtrailerens dramaturgi.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.