MAKTESLØS FAR OG RAMMET DATTER: Arnold Schwarzenegger og Abigail Breslin i zombiedramaet «Maggie».
MAKTESLØS FAR OG RAMMET DATTER: Arnold Schwarzenegger og Abigail Breslin i zombiedramaet «Maggie».Vis mer

Anmeldelse: «Maggie»

Schwarzenegger er en overraskende uttrykksfull far i zombiesorgdramaet.

FILM: Utenfor blir infiserte amerikanere sakte til råtnende, menneskeetende skrømt, men «Maggie» er mest opptatt av hva som skjer på gården til Wade Vogel (Arnold Schwarzenegger), som vet at datteren Maggie (Abigail Breslin) er blitt bitt og sakte kommer til å bli et av skrømtene selv.

«Maggie» er et eksemplar av den ikke uhyre utbredte sjangeren zombiedrama, der problemet ikke går ut på å komme seg unna fare, men på å takle at en av dine nærmeste vil bli en fremmed.

God Schwarzenegger
Ideen er interessant, og grafisk designer Henry Hobson, som debuterer som spillefilmregissør, risser opp et landskap som gir assosiasjoner til Steinbeck og et poetisk støvete americana, der farmen og familien må knyte seg hardt sammen for å stå imot en brutal verden.

Den dyktige Breslin overbeviser med sin tenåringsaktige innesluttethet i møte med det store traumet, og Schwarzenegger er overraskende effektfull i rollen som sørgende far: En som uten tvil kan beskytte familien mot ytre farer, men som er hjelpeløs når det er den han vil beskytte som blir den farlige.

Men forholdet mellom far og datter er litt for ukomplisert kjærlig. Det er ikke nok nyanser eller skurringer der, ikke nok utvikling, til at det rettferdiggjør de mange, dvelende nærbildene. «Maggie» åpner en knakende dør inn til et uventet og spennende rom i zombiefilmen - men går ikke helt inn.