Anmeldelse: «Mannen fra Snåsa»

Takknemlige filmer er sjelden spennende filmer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Det føles litt klamt når en påstand eller et syn bekreftes, igjen og igjen, gjennom halvannen time, snarere enn å utdypes og nyanseres.

I «Mannen fra Snåsa» dreier det seg om at Joralf Gjerstad har mystiske evner til å helbrede og at hans bruk av dem gjør ham til det gode menneske på Snåsa. Dokumentarfilmskaper Margreth Olin sier rett ut at hun oppsøker ham for å filme gode møter mellom mennesker i en tid da hun er utmattet av å forholde seg til lidelse, og spørsmålene hun stiller er av typen «Hvorfor har du valgt å bruke så mye av livet ditt på andre mennesker?».

Denne kritiker har ikke noe grunnlag for å hevde at Gjerstad ikke handler av uselviskhet og behov for å hjelpe, men pukkingen på nettopp dette gjør «Mannen fra Snåsa» mer ensfarget enn den burde vært. Det gir en følelse av emosjonell propaganda. Den som tror på evnene hans, vil nok bli desto mer henført av Olins film. Den som er skeptisk, vil bli skjøvet mer på avstand.

Nærhet mer enn distanse Som samfunnsdebattant og regissør fremstår Margreth Olin som en svamp for andres smerte. Hun vil du skal føle det hun føler. Det er nærheten og ikke distansen til de hun filmer som flommer fra kinolerretet. Noen ganger fører det til ekstremt gode, inntrengende resultater, som i «Dei mjuke hendene» fra 1998, et medfølende og samtidig nådeløst blikk på hvor grimt det kan være å bli gammel i verdens rikeste land. Andre ganger virker det tunnelsynt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.