TERNINGKAST FEM: «Markedets lov» er en skarp og presist artikulert kritikk av et globalisert arbeidsmarked, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST FEM: «Markedets lov» er en skarp og presist artikulert kritikk av et globalisert arbeidsmarked, skriver Dagbladets anmelder.Vis mer

Anmeldelse: «Markedets lov»

Sosialrealistisk kapitalismekritikk som muligens er for lavmælt for sitt eget beste.

FILM: Stéphane Brizés «Markedets lov» er en kritikk av et liberalisert europeisk arbeidsmarked, som framtvinger et spørsmål som blir stadig mer relevant i dagens filmoffentlighet — nemlig: Hvor lavmælt og elegant kan en politisk spillefilm tillate seg å være uten å risikere å redusere betente sosiale problemstillinger til apolitiske formgrep?

Skarp Det er ingen tvil om at «Markedets lov» er en skarp, vellaget og velspilt film — det er ikke uten grunn at hovedrolleinnehaver Vincent Lindon ble belønnet med prisen for beste mannlige skuespiller i Cannes i fjor — ei heller at den er politisk. Det som derimot er langt mer usikkert er om den har noen gjennomslagskraft utover det rent kunstneriske.

Filmen beveger seg i samme tematiske landskap som Dardenne-brødrenes «To dager, en natt» og Dan Gilroys «Nightcrawler», og skildrer den 51 år gamle fabrikkarbeideren Thierrys erfaringer etter å ha mistet jobben. Lindon utstråler en trygg og pålitelig maskulinitet som i Brizés hender blir et bilde på alle de rettigheter og privilegier vestlige arbeidstakere tar for gitt, og dermed blir Thierrys stadig mer kraftløse og defensive kroppsspråk en metafor for arbeiderklassens krise.

Inneforstått Publikum følger Thierry gjennom jobbsøkerkurs og jobbintervjuer, og møter med banker og ulike sosialetater, og i disse scenene blir vi vitne til hvordan hans selvtillit og selvforståelse gradvis brytes ned, til han til slutt ender opp som sikkerhetsvakt hos et varehus som driver en orwelliansk overvåkning av både kunder og egne ansatte.

Ved å forvandle sin hovedperson til en representant for det samme systemet han innledningsvis var et offer for, tegner «Markedets lov» et presist bilde av hvordan det globaliserte arbeidsmarkedet ydmyker alle som havner på feil side av det. Dette er et viktig budskap — som er dyktig artikulert via subtilt spill og et knippe overraskende morsomme scener — men som helhet synes «Markedets lov» å være designet for å appellere til dem som allerede er enige med den.

«Markedets lov»

5 1 6

Stéphane Brizé