Anmeldelse: «Marnie - Min hemmelige venninne»

Hiromasa Yonebayashi viderefører Studio Ghibli-arven etter Hayao Miyazaki og Isao Takahata.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Studio Ghibli og Hayao Miyazaki brukes ofte som synonymer, og da ikke minst i markedsføringssammenheng, hvor denne forvirringen har utgjort studioets sentrale kommunikasjonsstrategi siden mesterregissøren ble en internasjonal merkevare. Dette gjelder også Hiromasa Yonebayashis «Marnie — Min hemmelige venninne», som har langt mer til felles med filmene til Miyazakis pensjonerte Ghibli-kollega Isao Takahata.

Lavmælt Historien om den innesluttede Anna Sasaki som sendes for å bo hos slektninger på landet, er nemlig konstruert som en trekk-opp-bil av lavmælt sentimentalitet, og filmens avsluttende tjue minutter er en eneste lang seiersrunde av emosjonelle fulltreffere. «Marnie» er ikke like opprivende som Takahatas mesterverk «Ildfluenes grav», men dens vare skildring av forholdet mellom barn, fosterforeldre og overnaturlige vesener har mye til felles med hans siste film «Historien om prinsesse Kaguya».

På landsbygda møter den tungsindige tolvåringen nemlig Marnie, en mystisk lyshåret jente som bor i et forlatt herskapshus, og som kun dukker opp når Anna er alene. Vennskapet med Marnie gjør at Anna gradvis tør å åpne seg og gi slipp på frykten og skammen hun føler over å være et fosterbarn. Samtidig trekkes hun inn i en dramatisk historie som utspiller seg på tvers av tid og rom.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.