Anmeldelse: «Marnie - Min hemmelige venninne»

Hiromasa Yonebayashi viderefører Studio Ghibli-arven etter Hayao Miyazaki og Isao Takahata.

FILM: Studio Ghibli og Hayao Miyazaki brukes ofte som synonymer, og da ikke minst i markedsføringssammenheng, hvor denne forvirringen har utgjort studioets sentrale kommunikasjonsstrategi siden mesterregissøren ble en internasjonal merkevare. Dette gjelder også Hiromasa Yonebayashis «Marnie — Min hemmelige venninne», som har langt mer til felles med filmene til Miyazakis pensjonerte Ghibli-kollega Isao Takahata.

Lavmælt Historien om den innesluttede Anna Sasaki som sendes for å bo hos slektninger på landet, er nemlig konstruert som en trekk-opp-bil av lavmælt sentimentalitet, og filmens avsluttende tjue minutter er en eneste lang seiersrunde av emosjonelle fulltreffere. «Marnie» er ikke like opprivende som Takahatas mesterverk «Ildfluenes grav», men dens vare skildring av forholdet mellom barn, fosterforeldre og overnaturlige vesener har mye til felles med hans siste film «Historien om prinsesse Kaguya».

På landsbygda møter den tungsindige tolvåringen nemlig Marnie, en mystisk lyshåret jente som bor i et forlatt herskapshus, og som kun dukker opp når Anna er alene. Vennskapet med Marnie gjør at Anna gradvis tør å åpne seg og gi slipp på frykten og skammen hun føler over å være et fosterbarn. Samtidig trekkes hun inn i en dramatisk historie som utspiller seg på tvers av tid og rom.

Metodisk Japanske nasjonaldyder som tapperhet, lagånd og selvoppofrelse er et gunstig utgangspunkt når man skal konstruere denne typen diskré patosfylte fortellinger. Og fra det øyeblikk Anna i åpningsminuttene erklærer at hun hater seg selv, setter Yonebayashi systematisk hovedpersonens emosjonelle behov opp mot hennes medmenneskelige forpliktelser. Resultatet er en film som lenge framstår som alminnelig og en smule uengasjerende, helt til den på oppløpssiden avslører at den har hatt grepet om publikum fra første sekund.

«Marnie — Min hemmelige venninne»

5 1 6

Hiromasa Yonebayashi