Anmeldelse: «Me and Earl and the Dying Girl»

En pubertal og til tider smertefullt selvbevisst dramakomedie om high school, kreft og sosial utilpasshet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: En av bieffektene av den amerikanske tv-dramatikkens økte prestisje og popularitet er at Hollywood i stor grad har sluttet å produsere mellomstore dramaer. Og som et resultat av dette er stadig flere av de amerikanske dramaene som når norske kinoer små filmer som er produsert utenfor studiosystemet. Dette kan gi opphav til friske og originale produksjoner (som Damien Chazelles «Whiplash»), men som regel resulterer det i pludrende, selvbevisste filmer som kunne hatt godt av litt god gammeldags kvalitetssikring.

Selvopptatt «Me and Earl and the Dying Girl» er selve prototypen på sistnevnte. Filmen forteller historien om high school-eleven Greg, som er så opphengt i sine egne middelklasseproblemer at hele hans eksistens er en slags postironisk unnvikelsesmanøver. Det er ikke før moren tvinger ham til å tilbringe tid med en jevnaldrende kreftsyk jente at han begynner å få litt perspektiv på tingene — og selv da sitter det langt inne å innrømme at leukemien hennes kan måle seg med hans egen vage følelse av sosial utilpasshet.

Denne absurde selvopptattheten speiles i filmens formspråk. For selv om dette er en høyst tradisjonell coming of age-film, slutter den aldri å klappe seg selv på skuldra for at den unngår de aller mest forslitte klisjeene. «Me and Earl ...» er dessuten proppfull av filmhistoriske referanser, og de mange henvisningene til Werner Herzog — som tidstypisk nok fremstilles som en eksentrisk punchline — bidrar bare ytterligere til å understreke hvilken visjonsløs og overflatisk film vi har med å gjøre.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med