Anmeldelse: «Mine beste dager»

Begynner som en film om hukommelse og ender som en historie om minner.

FILM: I en scene i starten av «Mine beste dager» husker hovedpersonen Paul Dedalus (Mathieu Amalric) tilbake til en dramatisk episode fra barndommen: I en teatralsk lyssatt trappeoppgang står han bevæpnet med en brødkniv og forsøker desperat å hindre sin mor i å nå opp til ham og småsøsknene. Den lille gutten er livredd, men for publikum er det vanskelig å se hva som er så skummelt med kvinnen i trappa.

Forhør Scenen avsluttes like brått som den startet, og med unntak av noen vage referanser til morens psykiske problemer får den aldri noen forklaring. Dermed blir den liggende der som noe man ikke vet om er et minne, fri fantasi eller noe midt i mellom, og denne springende, assosiative fortellerstilen gjennomsyrer «Mine beste dagers» første halvdel. Den voksne Paul sitter i forhør hos den franske etterretningstjenesten, og mens han blir spurt ut om sine år i utlendighet lar han tankene fare til opplevelsene som har formet hans liv.

«Mine beste dager» er en oppfølger til Desplechins gjennombruddsfilm «Comment je me suis disputé... (ma vie sexuelle)» fra 1996, og mens rammefortellingen er lagt til nåtid utspiller størstedelen av handlingen seg på 80-tallet. For etter hvert penser Dedalus oppmerksomheten inn på den vakre Esther, som han traff da han var 19, og fra da av handler filmen mer om konkrete minner enn om hukommelsens irrganger.

Forført Fra det øyeblikk Esther dukker opp som en uoppnåelig tenåringsprinsesse, styrer filmen i retning av en mer tradisjonell historie om unge, vakre franskmenn som røyker sigaretter og begår utroskap som om det ikke fantes noen morgendag. Det er en sjarmerende fortelling med karismatiske skuespillere og mye god musikk, og interessant nok er det Esther i unge Lou Roy-Lecollinets skikkelse som framstår som den mest komplekse rollefiguren.

Minnet om Esther slipper ikke tak i den voksne Dedalus, og uansett hvor gjerne han vil tenke på noe annet, makter verken han eller filmen å slite seg løs fra henne.

«Mine beste dager»

5 1 6