Anmeldelse: «Mission: Impossible - Rogue Nation»

Den femte «Mission: Impossible»-filmen kan ikke matche forgjengerens absurde høydepunkter.

FILM: I 2015 er ikke Tom Cruise lenger filmverdenens naturlige midtpunkt. Cruise har rukket å bli 53 år gammel, og selv om han holder seg uforskammet godt, begynner alderen å sette sine tydelige spor i det symmetriske ansiktet. Likevel har ennå han ikke meldt overgang til den typen brutal gammelmannsaction som har seilt fram som en egen sjanger i kjølvannet av Liam Neesons innsats i «Taken» i 2008.Cruise akter å eldes med verdighet, og i hans tilfelle innebærer det å gjøre enda mer spektakulære og risikable stunt enn tidligere.

Pangstart «Mission: Impossible — Rogue Nation» åpner med et av disse: For å forhindre at en forsendelse med kjemiske våpen havner i feil hender henger Cruise? rollefigur Ethan Hunt etter bare fingertuppene i det et fraktfly tar av fra rullebanen og langsomt klatrer oppover himmelen. Det er en nervepirrende scene som skaper et andrenalinrush på høyde med akrobatikken man finner i «Mad Max: Fury Road», og som legger lista såpass høyt at resten av filmen aldri helt makter å leve opp til forventningene.

Der den fjerde «Mission: Impossible»-filmen «Ghost Protocol» kunne skilte med absurde ideer og actionsekvenser som kunne sklidd rett inn i en av de seinere «Fast & Furious»-filmene, er «Rogue Nation» en langt mer konvensjonell actionthriller. På plottsiden har den flere likhetstrekk med «Captain America: The Winter Soldier», og foruten de åpenbare James Bond-parallellene finner man actionscener med klare referanser til både «Gravity» og «The Bourne Ultimatum». Det meste er dyktig utført, men utover åpningsscenen er det lite som er spesielt minneverdig, og filmens store svakhet er da også at den oppleves som et lappeteppe av ting man har sett mange ganger før.

Jaktet Utgangspunktet for denne femte «Mission: Impossible»-filmen er at Hunts arbeidsgiver, den ultrahemmelige spionorganisasjonen Impossible Missions Force (IMF), blir oppløst av de amerikanske myndighetene, samtidig som den angripes av en enda mer hemmelig terrorgruppe kjent som Syndikatet. Syndikatet består av antatt døde agenter fra en rekke internasjonale etterretningsorganisasjoner, og står bak en serie tilsynelatende tilfeldige attentater verden over. Og for å kunne gjennomføre sin mystiske plan, er de avhengige av å utslette Hunt og resten av IMF.

Som i de foregående filmene ledsages Cruise av Simon Pegg, Ving Rhames og Jeremy Renner, men det er svenske Rebecca Ferguson i rollen som den britiske trippelagenten Ilsa Faust som stjeler oppmerksomheten. Som navnet tilsier er Faust en god, gammeldags femme fatale, men selv om regissør Christopher McQuarrie og fotograf Robert Elswit bruker hennes ytre for alt det er verdt, reduseres hun aldri til en seksualisert kvinnekropp. Faust er en dyktig agent med sin egen agenda, og selv om det muligens kan tilskrives en ubevisst kjønnsdiskriminering, er hun også den eneste av rollefigurene som demonstrerer noen form for gjenkjennelig menneskelig psykologi.

Traust «Rogue Nation» byr på solid og kompetent actionunderholdning, men i 2015 må en actionfilm tilby mer enn som så hvis den skal gjøre varig inntrykk — særlig når man har å gjøre med såpass ukompliserte og gjennomført edle heltefigurer som Tom Cruise har skapt en karriere på å spille.