ALBUM: Ole Petter Hergum virker å ta livet som det faller seg.
Som medlem i diskokollektivet Hubbabubbaklubb stod han bak glimrende «Mopedbart», en ode til det å suse avgårde uten noen verdens ting å rekke – gjerne med en rev eller to i skjortelomma.
Da er det kanskje ikke så snodig at det har tatt hele fire år å følge opp «Ubuntu Tutu», hans debututgivelse som Olefonken. Til gjengjeld returnerer aliaset til overflaten med to tolvtommere: «Quaaludes» og «Til Hanne».
Selv om begge er preget av Hergums forkjærlighet for det sydhavspregede (han er oppvokst i Botswana, tross alt) i form av bølgeskvulp, frisk perkusjon og solstekte, analoge synthesizere, er det likevel sistnevnte som best uttrykker prosjektets like tilbakelente som lekne fakter.
Akkurat som det srilankiske økohotellet «Fløyel (En dag i Kandalama)» er oppkalt etter, forsøker kuttet å få teknologi til å imitere natur, der boblende synther vokser organisk ut av gamelan-aktig klokkespill. New age-nummeret «Slaraffenland» – hvor man hører både fuglekvitter og humringen til det vi må anta er Hanne – får i samme ånd en tur i dagligvarebutikken til å høres ut som en eventyrlig reise gjennom jungelen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger