TERNINGKAST FIRE: Kristen Stewart gjør en formidabel innsats i Olivier Assayas' «Personal Shopper», skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST FIRE: Kristen Stewart gjør en formidabel innsats i Olivier Assayas' «Personal Shopper», skriver Dagbladets anmelder.Vis mer

Anmeldelse: «Personal Shopper»

Olivier Assayas' lekne og sjangeroverskridende drama byr på spøkelser, sorgprosesser og Anders Danielsen Lie.

FILM: Som skuespiller i Olivier Assayas' «Personal Shopper», står Anders Danielsen Lie for det eneste norske innslaget i hovedprogrammet i Cannes i år. Og det er en besynderlig film han er med i: «Personal Shopper» er en ironisk spøkelseshistorie med skrekk- og thrillerelementer hvor halvparten av dialogen foregår per SMS, og hvor publikums vilje til å følge filmen inn i absurde blindgater virkelig settes på prøve.

Sorg I handlingens sentrum finner vi Maureen (Kristen Stewart), en ung amerikansk kvinne som bor i Paris, hvor hun livnærer seg ved å kjøpe klær for en rik sosietetskvinne.

Fritiden tilbringer hun med å lete etter tegn på at hennes nylig avdøde tvillingbror Lewis fortsatt deltar i livet hennes fra det hinsidige, hvilket innebærer at hun bruker mye tid på å tusle rundt i et gammelt hus og vente på paranormal aktivitet.

I de fleste betydningsfulle regissørers filmografier finner man små og uvesentlige — men like fullt høyst severdige — filmer, og det er denne kategorien «Personal Shopper» sorterer inn under. Den er velspilt og dyktig fortalt, men samtidig får man følelsen av at handlingen har blitt til som et resultat av en serie praktiske utfordringer etter modell av Lars von Triers «De fem benspænd».

Manuset synes å ha blitt skrevet underveis, og når Assayas setter punktum med en slutt som er spesialkonstruert for å irritere publikum, er det fordi han har malt seg inn i et hjørne.

Lek Det vil si, først og fremst er «Personal Shopper» spesialdesignet for å fjerne all tvil om at «Twilight»-stjerna Stewart er en svært dyktig og allsidig skuespiller.

For med mobiltelefoner og tomme hus som sine mest sentrale motspillere, bærer den unge amerikaneren Assayas? lekne og sjangeroverskridende sorgbearbeidelsesdrama på sine høye, uttrykksfulle skuldre.