DUETT: Jørn Hoel og Ravi var ikke heldig med sin tolkning av Admiral P-låten «Kallenavn» i kveldens «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV 2
DUETT: Jørn Hoel og Ravi var ikke heldig med sin tolkning av Admiral P-låten «Kallenavn» i kveldens «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV 2Vis mer

Anmeldelse: «Pornolåten» suger, Jørn og Ravi!

Vi anmeldte TV 2s «Hver gang vi møtes» låt for låt.

Trykk F5 for å oppdatere.

TV: Det er siste dagen og kvelden med gjengen, og da er det som vanlig duetter det handler om. Eva Weel Skram har scoret høyest på terningen denne sesongen, men hvordan fikser hun å synge med en annen enn gitarektemannen Thomas ved sin side? Dette mener vi om duettene:

Henning Kvitnes, Unni Wilhelmsen og Ravi: «Ut å vekke sola» (Henning Kvitnes)
En ordentlig feelgood-åpning på denne avskjedskvelden. Denne sommersangen fra 2009 er skrevet for flere i utgangspunktet (Henning fikk hjelp av Jonas Fjeld og Hellbillies' Aslag Haugen i studio), og er derfor kledd for trioformatet. En sommerlig Unni sklir fint inn fra venstre flanke, og  Ravi tuller det ikke mere til med sin sedvanlige rap enn at vi fint overlever det også. Det er bare å vekke sola!

NYDELIG!: Unni Wilhelmsen og Eva Weel Skram synger Joni Mitchells «Both Sides Now».
NYDELIG!: Unni Wilhelmsen og Eva Weel Skram synger Joni Mitchells «Both Sides Now». Vis mer

Unni Wilhelmsen og Eva Weel Skram: «Both Sides Now» (Joni Mitchell)
Så enkelt kan det gjøres, med Unnis minigitar som eneste akkompagnement! Låtvalget er perfekt for disse to, som også er de som har scoret best av årets artister. Dette er en  av Joni Mitchells fineste og mest kjente låter, som Unni har «kjælt med» i mange år fra scenen. Eva er fan av begge. De to stemmene finner og utfyller hverandre, og sammen presterer de en nydelig, varm versjon som både Joni og Judy Collins, som også har gjort en minneverdig versjon, ville vært stolt av om de fikk høre.

Jørn Hoel og Admiral P: «Cumbia for stive hofter» (Jørn Hoel)
Det virker litt som denne tas på sparket, men låten kler forsåvidt denne tilsynelatende spontaniteten. Jørn har i hvert fall ikke fått trent noe mer på å danse siden sist. Den starter ganske ordinært, men løftes av Admiral Ps rap og rytmer. Dette er et godt eksempel på hvordan sang og rap kan fungere fint sammen, og det er umulig å høre den uten å tenke på Jørns største fan, Anette «med stive hofter».

Wenche Myhre og Admiral P: «Du og jeg og vi to og mange flere» (Paul Curtis / Yngvar Numme)
Litt vel mye mimring fra tidligere progammer og legendeprat i kveld, på grensa til kleint, og her kommer det enda mer. En litt barnslig låt fra Wenches repertoar - helt tilbake fra 1972 - får en litt kaotisk behandling av Wenche og Philip, riktignok med noen doser humor. De har funnet hverandre, men passer likevel ikke sammen musikalsk. Det hjelper når admiralen synger i stedet for å rappe, for dette er - i motsetning til forrige låt - ingen god match mellom rap og sang. Men moro for unga...

TRIVELIG ÅPNING: Unni Wilhelmsen, Henning Kvitnes  og Ravi åpner avskjedskvelden med Kvitnes' «Ut å vekke sola».
TRIVELIG ÅPNING: Unni Wilhelmsen, Henning Kvitnes og Ravi åpner avskjedskvelden med Kvitnes' «Ut å vekke sola». Vis mer

Eva Weel Skram og Henning Kvitnes: «Mr. Tokyo» (Eva Weel Skram / Simon Anthony Walker / Thomas Stenersen)
Ikke blant Eva & The Heartmakers beste låter, men Henning og Eva finner hverandre musikalsk atskillig bedre enn Wenche og Admiral P før pausen. Arrangementet er ganske ordinært, men samtidig er låten som skapt for dem. Fengende er den også - en klassisk oppbygd sang som bygger seg sakte opp, og som utnytter begge stemmene maksimalt. Det skjer ikke i alle duetter.

Ravi og Jørn Hoel: «Kallenavn» (Carl Hovind / Philip Boardman)
Ravi og Jørn sier de har lagd en «pornofilmversjon» av låten, men den får aldri plass på noe soundtrack - og i hvert fall ikke på noen pornofilm. Hva i all verden prøver de på? Låten går stort sett i ett tempo, med et litt udefinerbart komp, og til og med Jørn prøver seg som rapper. Det går ikke så  bra. Ikke er låten til å kjenne igjen, heller. Dette ble tunga ut av vinduet, gutter!

Ravi, Jørn Hoel, Wenche Myhre og Henning Kvitnes: «Tsjeriåu» (Lage Fosheim / Eivind Rølles / Ravi)
Ravi og DJ Løv fikk lov til å «besudle» en av The Monroes' største låter, «Cheerio», og det klarte de. Her får Ravi en ny sjanse, og det begynner veldig avslappet og rolig. Ravi har satt seg bak pianoet, og det føles som om resten av gjengen akter å gi låten tilbake til Lage Fosheim og Eivind Rølles - som begge døde i 2013. Det begynner bra, med sterke vokalprestasjoner av Wenche og Jørn, og så tar Ravi den tilbake igjen. Det er tross alt en av hans største suksesser. Hele produksjonsapparatet klapper - og dett var dett.

FINALEN: «Tsjeriåu» avsluttet årets siste «Hver gang vi møtes».
FINALEN: «Tsjeriåu» avsluttet årets siste «Hver gang vi møtes». Vis mer

En hyggelig avskjedslåt, men duettprogrammet ble ett av de svakeste av alle åtte. Kanskje kommer noen andre og retter opp det om et års tid. Takk for i år!