TERNINGKAST TRE: «Risen» er en blass og forutsigbar kriminalfortelling med filmatisk forkynnelse som hovedambisjon, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST TRE: «Risen» er en blass og forutsigbar kriminalfortelling med filmatisk forkynnelse som hovedambisjon, skriver Dagbladets anmelder.Vis mer

Anmeldelse: «Risen»

Kristendommens største mysterium spilles ut som påskekrim.

FILM: Det mest interessante med såkalt «faith-based» film — altså filmer laget av kristne filmskapere for et kristent publikum — er at de preges av en påfallende mangel på berøringsangst hva gjelder Gud, Jesus og det hinsidige. For mens ordinære Hollywood-filmer ofte er både ærbødige og tilbakeholdne i sin skildring av kristendommens metafysiske størrelser, har disse produksjonene få motforestillinger mot å klistre den hellige treenighet utover kinolerretet i all dens frikirkelige, kitschpregede prakt.

Inspektør Clavius Sammen med Randall Wallace' «Heaven is for Real» (2014) er Kevin Reynolds' «Risen» en av få slike filmer som har fått norsk kinodistribusjon, og mens førstnevnte på alle måter talte til menigheten, kan Reynolds' film ved første øyekast forveksles med et helt vanlig historisk drama. Men etter hvert som historien om den romerske offiseren Clavius skrider frem blir det snart klart at også dette er et tilfelle av filmatisk forkynnelse.

Clavius er Pontius Pilatus' høyre hånd, og når den romerske guvernøren ser seg nødt til å korsfeste en religiøs leder ved navn Yeshua, er det Clavius som får oppgaven med å sørge for at liket av den påståtte messias ikke blir stjålet fra graven. De som kan sin bibelhistorie er naturligvis klar over at liket forsvinner fra krypten, og dermed blir det opp til Clavius å finne ut nøyaktig hva som har skjedd.

Den 13. disippel Fra et kunstnerisk standpunkt er problemet med «faith-based» film at de forutsetter at publikum er i besittelse av såpass sterke følelser for skikkelsene og budskapene de befatter seg med at filmene konstrueres som rene utløsermekanismer for kristelig glede og begeistring.

På tross av et interessant utgangspunkt gjør også «Risen» seg skyldig i dette, og med Jesu oppstandelse og Clavius' omvendelse som uunngåelige plottmomenter sleper filmen seg gjennom Judeas golde ørkenlandskap som en blass og forutsigbar kriminalfortelling som synes grunnleggende uinteressert i å oppklare noen ting som helst.