Anmeldelse: Snurrig klubbskive fra syrisk bryllupssanger

Produsert av technokjennere.

SYRISK SYRE: Omar Souleyman fusjonerer tradisjonell midtøstlig musikk med blant annet acid house. I 2013 fremførte han under Nobelkonserten i Oslo Spektrum,
Foto: Tommy Arnesen /Dagbladet
SYRISK SYRE: Omar Souleyman fusjonerer tradisjonell midtøstlig musikk med blant annet acid house. I 2013 fremførte han under Nobelkonserten i Oslo Spektrum, Foto: Tommy Arnesen /Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Sitter Omar Souleyman på en verdensrekord? Syreren har nemlig utgitt rundt regnet 500 album, brorparten konsertopptak fra bryllupsfeiringer.  

Sant nok er det kvaliteten på musikken som har vekket verdensmusikknerders oppmerksomhet: 49-åringens transefremkallende dabke-melodier bærer i seg en ubestridelig og universell dansbarhet.  

«Bahdeni Nami»s svakeste kutt er en remiks av nederlenderen Legowelt, et overtydelig forsøk på å demonstrere syrisk klubbmusikks fjerne slektskap til britisk acid house.  

Den biffen fikser nemlig originalsporene bedre, de fleste med svært subtil produsenthjelp fra technosmaksmakere som Modeselektor, Gilles Peterson og briljante Four Tet.  

Anmeldelse: Snurrig klubbskive fra syrisk bryllupssanger

Når det likevel er noe mildt formulaisk ved syrerens mest ekstatiske låter, peker «Darb El Hawa» seg ut som det sorte fåret i flokken: Et merkelig melankolsk midtempo-nummer der Souleymans rustne røst kommer til sin rett.

En real fest skal helst dekke hele følelsesregisteret.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer