Anmeldelse: «Star Wars: The Force Awakens»

J.J. Abrams er såpass opptatt av å hedre gamle minner at han glemmer å skape nye.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Mediefenomenet Star Wars er på mange måter filmhistoriens svar på The Beatles og The Rolling Stones' glansdager på 60-tallet: Det er bygget opp en omfattende industri basert på oppfatningen om at den opprinnelige trilogien gjorde sterkere inntrykk på en generasjon mennesker enn noe annet filmatisk verk har gjort før eller siden. Og de fleste av oss som har vokst opp i kjølvannet av dette store populærkulturelle smellet har på et eller annet tidspunkt latt oss overbevise om at våre egne formative filmopplevelser kun er etterdønninger etter denne kollektive transcendentale erfaringen.

Myte Det smarteste grepet i J.J. Abrams' «The Force Awakens» er at fortellingene fra den opprinnelige trilogien har antatt karakter av mytiske sagn i filmens fiksjonsunivers. Legendene om Luke, Leia, Han og Vader tilhører fortiden, og de nye heltene tør ikke helt å tro på at de er sanne. Etter hvert som de kastes inn i handlingens sentrum får imidlertid skraphandleren Rey (Daisy Ridley) og den tidligere stormtrooperen Finn (John Boyega) tidsnok erfare at alt bare er så altfor virkelig.

Utgangspunktet for denne sjuende «Star Wars»-filmen er at organisasjonen The First Order har plukket opp stafettpinnen etter Imperiet, og kjemper en nådeløs kamp mot opprørerne og Republikken. Begge fraksjonene er på jakt etter Luke Skywalker, som har trukket seg tilbake til en ukjent avkrok i en fremmed galakse, ettersom den siste gjenlevende jediridderen representerer nøkkelen til seier i kampen mellom lysets og mørkets makter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.