STUNT: Forlagssjef Anja Marheim mener at å lokke anmeldere med premier er helt uproblematisk. Foto: Bastion Forlag
STUNT: Forlagssjef Anja Marheim mener at å lokke anmeldere med premier er helt uproblematisk. Foto: Bastion ForlagVis mer

- Anmeldelse-statusen uthules om det settes et likhetstegn mellom blogganbefalinger og bokanmeldelser

Omstridt bok inn på bestselgerlista.

(Dagbladet): Da Bastion forlag skulle skape blest rundt boka «New York-bekjennelser» av Emma Chase, valgte de en ny vri. Bloggere ble invitert til å anmelde boka og den som skrev den beste anmeldelsen vant en tur for to til New York.

Ifølge forlagssjef Anja Marheim deltok rundt 50 bloggere i konkurransen. Denne uka gikk «New York-bekjennelser» inn på sjette plass på Bokhandlerforeningens bestselgerliste

- Vi beklager om noen føler seg støtt av påfunnet, men vi ville først og fremst skape engasjement. Det har vært et morsomt stunt, sier Marheim.

Henrik Keyser Pedersen er leder i arbeidsutvalget for litteratur i Kritikerlaget. Han reagerer på måten forlaget har brukt for å skaffe seg omtale av boka.

- Det var veldig kreativt. Jeg har ikke hørt om noe lignende, sier Henrik Keyser Pedersen.

Han mener at forlagets påfunn demonstrerer hvorfor foreningen ikke ønsker å slippe bloggere inn i sine rekker.

- Når vi har opptak av medlemmer i kritikerlaget, så ser ikke vi blogganmeldelser som grunnlag for medlemskap. Det er fraværet av en redaksjonell instans som utgjør forskjellen, sier Keyser Pedersen.

- Statusen uthules Vinneren av konkurransen ble bokbloggen Lesehesten. Boka er også blitt anmeldt av bloggere som Marthe Borge.

Keyser Pedersen mener at veldig mange blogganmeldelser minner for mye om anbefalinger. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Den statusen som anmeldelser har opparbeidet seg uthules om det settes et likhetstegn mellom blogganbefalinger og bokanmeldelser. 

- Men gjør Kritikerlaget saken noe bedre om de fastholder at blogganmeldelser ikke kan være seriøse?

- Jeg vet ikke. Vi kan ikke ta ansvar for hva folk skriver på bloggene sine. Men vi har en klar idé om hva en anmeldelse er, og det har vist seg i praksis at mange blogganmeldelser ikke oppfyller det. Det viser jo også tilfeller som dette. 

Forsvarer stuntet Marheim mener at denne måten å «belønne» blogganmeldelser på er uproblematisk.

- Bloggerne har vært redelige på det. De har presisert at de er med på en konkurranse i anmeldelsene og de har kommet med sine ærlige synspunkter. Det er heller ikke unormalt å kontakte bloggere for å få produktomtaler, sier Marheim.

- Så det er ingen forskjell på en bokomtale og en anbefalning av et hårpleieprodukt, for eksempel?

- Nei, så lenge bloggerne er åpne på at de er med i en konkurransen. Det er ikke noen skjult markedføring av boka. Jeg føler at bloggernes integritet er ivaretatt uansett. At vi lovet turen til «den beste anmeldelsen» var en uheldig formulering. Det vi mente var den mest velskrevne og lesverdige anmeldelsen.

- Men er det noe skille på en bloggomtale og en avisanmeldelse?

- Jeg tenker at dette egentlig er det samme som når aviser får anmeldereksemplarer av bøker, svarer Marheim.

- Men her har dere lokket med en tur til New York?

- Jo, forsåvidt, men vårt primære fokus har vært å nå ut. Vi føler at vi har klart det, sier hun.