DEBUTANT: Synnøve Macody Lund Macody Lund skriver godt, og det er strålende partier innimellom, mener anmelderen, som likevel ikke synes at boka henger godt nok sammen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
DEBUTANT: Synnøve Macody Lund Macody Lund skriver godt, og det er strålende partier innimellom, mener anmelderen, som likevel ikke synes at boka henger godt nok sammen. Foto: Jacques Hvistendahl / DagbladetVis mer

Anmeldelse: Synnøve Macody Lund flørter med det selvbiografiske

Velskreven debut om den umulige kjærligheten, som knaker i sammenføyningen.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Synnøve Macody Lunds lett kokette selvbiografiske roman om kjønnsmakt og umulig kjærlighet har mange plan og meta-plan. Så mange at fortellingen krakelerer.

Det er synd. Macody Lund skriver godt, og det er strålende partier innimellom.

Fire fortellinger

«Natt til neste dag går Synnøve, eller forresten, la oss med respekt for det fiktive i ei kvar litterær forteljing kalle henne Synne, i Strandgaten i Bergen. (...) Eller vent, la oss heller kalle henne noko heilt anna. Vi kallar henne berre Anna. Aleinemora Anna står altså i kjøkkenglaset», heter det om en av de fire kvinneskikkelsene i boka.

Hun - altså Synnøve alias Synne alias Anna, er en smellvakker skuespiller, fraskilt mor med to barn, lei av sin egen skjønnhet, og lei av kjærligheten, etter bare å ha funnet møkkamenn. Hun representerer det tredje stadiet av kvinneliv i denne boka.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn