Anmeldelse: Synnøve Macody Lund flørter med det selvbiografiske

Velskreven debut om den umulige kjærligheten, som knaker i sammenføyningen.

DEBUTANT: Synnøve Macody Lund Macody Lund skriver godt, og det er strålende partier innimellom, mener anmelderen, som likevel ikke synes at boka henger godt nok sammen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
DEBUTANT: Synnøve Macody Lund Macody Lund skriver godt, og det er strålende partier innimellom, mener anmelderen, som likevel ikke synes at boka henger godt nok sammen. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Synnøve Macody Lunds lett kokette selvbiografiske roman om kjønnsmakt og umulig kjærlighet har mange plan og meta-plan. Så mange at fortellingen krakelerer.

Det er synd. Macody Lund skriver godt, og det er strålende partier innimellom.

Fire fortellinger

«Natt til neste dag går Synnøve, eller forresten, la oss med respekt for det fiktive i ei kvar litterær forteljing kalle henne Synne, i Strandgaten i Bergen. (...) Eller vent, la oss heller kalle henne noko heilt anna. Vi kallar henne berre Anna. Aleinemora Anna står altså i kjøkkenglaset», heter det om en av de fire kvinneskikkelsene i boka.

Allerede abonnent? Logg inn

Våre beste tilbud!

Dagbladet Pluss

Mer å snakke om.

PlussTotal

Mer nyheter og underholdning.

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.