Anmeldelse: «The Gallows»

«The Gallows» er en foreløpig bunnotering for den amerikanske «found footage»-skrekkfilmen.

FILM: «The Gallows» åpner med et grøtete og stemningsfullt videoopptak hvor en ung mann omkommer under en high school-oppsetning av skuespill. Men etter denne lovende starten utvikler den seg raskt til den mest forutsigbare, irriterende og forglemmelige skrekkfilmen jeg har sett i nyere tid.

Hittegodsskrekk Sammen med superheltblockbusteren er «found footage»-skrekkfilmen vår tids definerende filmsjanger. For helt siden «Paranormal Activity» tjente inn nærmere 200 millioner dollar i 2007 har amerikanske filmstudioer spekulert i å gi unge, håpefulle filmskapere sjansen til å lage film på det som i hollywoodmålestokk er mikroskopiske budsjetter.

Den på alle måter billige «The Gallows» utspiller tjue år etter ulykken fra prologen. Skuespillet «The Gallows» skal settes opp på nytt, og i de sentrale rollene finner vi denne gangen teaternerden Pfeifer og fotballstjerna Reese. Reese' bestekompis Ryan har av uante grunner bestemt seg for å lage en privat bakomfilm om oppsetningen, og det er via hans kamera og kommentarer at vi følger begivenhetene.

Død og fordervelse Det kan være tilfredsstillende å se ufordragelige rollefigurer bli drept på film, men Ryan er såpass uspiselig at filmskaperne kunne torturert ham for åpent kamera i en time uten at det hadde veid opp for hans selvtilfredse kommentarer og frastøtende ansiktsmimikk.Og når den maskerte bøddelen som hjemsøker skolen omsider innhenter ham, er døden både brå, meningsløs og dårlig iscenesatt.

«The Gallows» er i det hele tatt et hjelpeløst makkverk av banale og forvirrende bilder lydlagt med en kakofoni av skriking, hyperventilering og overforklarende stemningsmusikk. I de aller fleste filmer kan man finne noe å glede seg over — et bilde, et øyeblikk, en idé — men «The Gallows» har virkelig ingenting å by på utover irritasjon og kjedsomhet. Hvis det ikke var for at svaret (penger) var så himmelropende åpenbart, kunne man spurt seg hvorfor i all verden noen ville finne på å lage en film som dette.