Anmeldelse: «The Gift»

En forbilledlig intelligent og tilfredsstillende b-film.

Anmeldelse: «The Gift»
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Simon og Robyn har nettopp flyttet til Los Angeles da Simon blir gjenkjent av en gammel klassekamerat mens de to er ute og handler. Simon sliter med å plassere barndomskompisen, og det er ikke før han presenterer seg som Gordon at brikkene faller på plass. De skilles med et uforpliktende løfte om å holde kontakten, og allerede dagen etter har Gordon tatt Simon på ordet og satt igjen en gave utenfor døra til parets nye hus.

Intelligent Etter hvert som Simon og Robyn kommer på plass i ny jobb og nytt hus blir det flere gaver. Først framstår Gordons giverglede og stadige besøk som et klønete forsøk på å bli kjent, men gradvis antar hans interesse for sin gamle skolekamerat karakter av noe mer utspekulert og skremmende. Og omsider begynner Robyn å mistenke at Gordons bisarre oppførsel har røtter i ei fortid Simon ønsker å holde skjult.

I likhet med Alex Garlands «Ex Machina» er «The Gift» en b-film som er såpass intelligent og tematisk ambisiøs at man rett som det er glemmer at den dypest sett er en trashy underholdningsfilm. På overflaten er den en konvensjonell thriller om et par hvis liv invaderes av en fremmed med en skjult agenda, men ved hjelp av metaforer og allegorier skaper regissør Joel Edgerton et parallelt narrativ som gir filmen en dimensjon de fleste moderne amerikanske thrillere mangler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.