Anmeldelse: «The Green Inferno»

Eli Roths groteske kannibalsatire er årets hittil mest anbefalelsesverdige terningkast tre-film.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: En av de mest beklagelige bieffektene av «found footage»-grøsserens framvekst, er at skrekksjangeren langt på vei har mistet sin satiriske og samfunnskritiske funksjon.Realisme er hittegodsskrekkens fremste mål hva gjelder miljø- og personskildringer, og bestrebelsene med å konstruere en troverdig virkelighet på lerretet går ofte på bekostning av ambisjonene om å si noe relevant om virkeligheten utenfor kinosalen.

Grotesk Men det finnes fortsatt filmskapere som holder de gamle idealene i hevd, og med «The Green Inferno» leverer «Hostel»-regissør Eli Roth en skrekkfilm som i dobbel forstand trekker veksler på sjangerens historie. Filmen henter sin tittel fra filmen-i-filmen fra Ruggero Deodatos «Cannibal Holocaust» fra 1980 (av mange regnet som den første found footage-skrekkfilmen), og hva gjelder tone og humor har den mye til felles med 90-tallets selvbevisste sjangerøvelser.

Plottet kretser rundt collegestudenten Justine (Lorenza Izzo), som sammen med en gruppe medstudenter reiser til Amazonas i et forsøk på å stanse ulovlig hogst av regnskogen og redde livsgrunnlaget til en indianerstamme som lever uten kontakt med den moderne verden. Planen deres går ut på å bruke sosiale medier som våpen og streame sin guerrillaaksjon til hele verden, men de oppglødde twitteraktivistene får raskt erfare at saken er en smule mer kompleks enn de har tatt høyde for. Blant annet viser det seg at indianerne de har bestemt seg for å redde både er blodtørstige kannibaler og ivrige tilhengere av kvinnelig kjønnslemlestelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.