Anmeldelse: «The Man from U.N.C.L.E.»

Anspent eleganse

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Åh, den gamle tiden. Nærmere bestemt sekstitallet. Da en spion kunne være spion, med færre berøringsskjermer og bedre solbriller enn nå til dags. Da fienden uavvendelig var russer og hemmelige avtaler måtte gjøres gjennom beige klumpetelefoners krølleledninger fra luksushotellrom til luksushotellrom.

«The Man from U.N.C.L.E.» er basert på tv-serien med samme navn, som delvis var skapt av James Bond-pappa Ian Fleming, og legger an på å appellere til alle som savner den henslengte handlekraften til Steve McQueen og Sean Connery fra den gang da. Så har det seg slik at den særegne karismaen til McQueen og Connery, som så mange av kodens ressurser, er begrenset og ikke kan fås på bestilling.

Døsig soul Lenge er dette likevel raus retromoro. Biler med runde linjer raser gjennom et stilisert Berlin. Napoleon Solo, amerikansk spion (Henry Cavill) og Illja Kuryakin, sovjetisk ditto (Armie Hammer), kjemper om å sikre datteren til en forsvunnet tysk atomforsker (Alicia Vikander) for sin side.

Ikke lenge etter blir de to tvunget inn i et knurrende samarbeid, for å hindre forskerens verk i å havne på gammelnazistiske hender. Dette setter i gang en søt rekke romavlyttinger, gentlemanstyverier og biljakter, med døsig soul slurrende i bakgrunnen og kvikke replikkvekslinger foran.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer