NITTITALLSFESJÅ: Gamle nittitallshelter som John Travolta, David Schwimmer og Cuba Gooding Jr. spiller gamle nittitallsikoner som Robert Shapiro, Robert Kardashian og O.J. Simpson, i serien om en av forrige århundres største drapssaker. FOTO: TV3/20th Century Fox
NITTITALLSFESJÅ: Gamle nittitallshelter som John Travolta, David Schwimmer og Cuba Gooding Jr. spiller gamle nittitallsikoner som Robert Shapiro, Robert Kardashian og O.J. Simpson, i serien om en av forrige århundres største drapssaker. FOTO: TV3/20th Century FoxVis mer

Anmeldelse: The People v. O.J. Simpson: American Crime Story

Historien om O.J. Simpson er for god til ikke å være sann.

12. juni 1994. To lik i et av LAs bedre nabolag identifiseres som Nicole Brown Simpson og vennen Ron Goldman. Sporene leder mot Simpsons eksmann O.J. Simpson, amerikansk fotballstjerne, skuespiller og superkjendis.

Slik starter en av de mest offentlige, merkeligste drapssakene i forrige århundre, nå dramatisert i antologiserien «American Crime Storys» første sesong.

For god til ikke å være sann
Saken fikk så massiv oppmerksomhet, og sjekket av på så mange av den amerikanske folkesjelas triggerpunkter, at den har blitt en del av landets kollektive bevissthet, på lik linje med 9/11 og attentatet på JFK. Her finner du kjendiser, rase, klasse, penger, kjærlighet, mediesirkus, egoer, og et vanvittig rettssystem. Kort sagt: den amerikanske drømmens vekst og fall, pakket inn i et hendelsesforløp så absurd at du aldri hadde trodd det om du ikke visste det faktisk hadde skjedd.

The People v. O.J. Simpson: American Crime Story

5 1 6
Torsdag 9. juni kl 2230

Denne historien er rett og slett for god til ikke å være sann.

Sort komedie
Serien bruker alle triksene i boka, og skrur dem opp til maks. Lydteppet er skummelt, klippetempoet heseblesende, nittitallsestetikken parodisk, og kamera tar tre meters sats når det løper inn i ansiktet på folk for å understreke dramatikken. Rollegalleriet er som tatt ut av en sort komedie. Oscar-vinner Cuba Gooding Jr. (Jerry Maguire) tolker O.J. som en enfoldig mannegutt med permanent granatsjokk. David Schwimmer er den tomsete bestevennen Robert Kardashian (det stemmer, far til din datters idoler), Sarah Paulson den anspente statsadvokaten Marcia Clark, og John Travolta den narsissistiske stjerneadvokaten Robert Shapiro. Det botoxfylte reptilfjeset Hollywood-alderdommen og scientologi-overherrene har velsignet Travolta med, gir Shapiro et utenomjordisk preg det er umulig å se vekk fra. Det burde opprettes en egen Emmy-kategori for beste øyebryn.

Sterkt avhengighetsskapende
Amerikanerne er gode på å balansere hårfint på kanten av god smak i serier som dette. Serien trives i skjæringspuntket av fesjå, spenning og satire. Det er nesten så den maksimalistiske stilen gjør serien mer spiselig enn mer sobre affærer som «The Jinx» og «Making A Murderer». Her er vi i hvert fall aldri i tvil om virkemidlene som manipulerer oss. Og bak den tabloide overflaten skjuler det seg en overraskende mangefasettert historie om den moderne, amerikanske sjelen og dens mange sykdomstegn.

Akkurat som serien mesker også vi oss i lugubre detaljer og dyneløfting og rettssalsfesjå, samtidig som vi frastøtes fra det. Det er denne dualismen som gjør ACS til hypnotisk, sterkt avhengighetsskapende fjernsyn.

(Anmeldelsen er basert på de to første av i alt ti episoder.)