Anmeldelse: «The Visit»

Grøsseren «The Visit» er et saltsøtt tilskudd til M. Night Shyamalans tomme twistpose: Verdt et besøk — og et fluktforsøk.

FILM: «We?re looking for visual tension», sier storesøster til lillebror, som selvfilmer sitt første besøk hos besteforeldrene, hvor smil, Yatzy og bakende gjestmildhet er et tynt ferniss over skjul, brønn og kjeller. Tenåringssøsknenes visuelle spenningssøken deles av filmskaper Shyamalan, som mestrer sjokkeffekten i filmklippets stikk, der sammenstillingen av ulike innstillinger kan løfte kroppshår. Og med et gjenfunnet fortellerteknisk duktriks skaper semicomebackchilleren «The Visit» gradvis gode grøss. Bø!
Neida.
Joda.

Spille luftbender Mange har sett en døende karriere hos Shyamalan, som i «Den sjette sansen» (1999) overlistet tilskuerblikket gjennom et barns øyne, og med mesterlige manipulasjoner i «The Village» (2004) ble filmfortelleren man kunne stole på å ikke stole på. Men stegvis tømtes twistposen, og Oscar- nominasjoner ble heller Razzie-nominasjoner for kalkuner som økoselvmordsplatteranfallet «The Happening» (2008), med en plantepratende Mark Wahlberg; den Zen-kapitalistiske kitsjfantasien «The Last Airbender» (2010), og Will og Jaden Smith-scifi-fadesen «After Earth» (2013). Karrierens bermudatriangel tangerte svadaen i «Wide Awake» (1998), om en ung gutts søken etter gud.

Syntaks horror «Would you mind getting inside the oven to clean it?» spør Nana barnebarnet eventyrlig i «The Visit», og særlig Olivia DeJonge som ung filmskaper og Deanna Dunagan som verstemor imponerer. Familiefokus, barneblikk og enkelte mystiske elementer eksisterer, men mockumentarmulighetene, som direkte kamerakonfrontasjon og minimal musikkbruk, gjør underverk og gir en ny, sekulær Shyamalan-signatur.

Det romantiske barnet, naivt melodramatisk og kjærlighetssøkende, med filosofisk, religiøs, åndelig, mystisk og overnaturlig dragning, er her heller kaldhjertet kynisk, lent mot postromantikk, realisme, psykologi, natur, vitenskap og ironi. Da blir selv de koseligste mellommenneskelige relasjoner skrekkelige nok.